- Project Runeberg -  Svenska kyrkans bekännelseskrifter /
102

(1912) [MARC] Translator: Oscar Bensow, Johann Tobias Müller With: Martin Luther, Oscar Bensow
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - A. Konkordieboken - III. Augsburgska bekännelsens Apologi - Andra artikeln. Om rättfärdiggörelsen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

102

AUGSBURG SK A BEKÄNNELSENS APOLOGI.

tager Guds löfte att lian ior Kristi skull vill vara nådig emot
dem som tro på lionom, eller därför att lion vet, att Kristus
blifvit för oss till visdom från Gud och till rättfärdighet och Ull
helgelse och till förlossning (1 Kor. 1: 30).

I brefvet till romarna utvecklar Paulus särskildt detta
och framhåller, alt vi af nåd rättfärdiggöras genom troil, då
vi tro Gud vara oss nådig för Kristi skull. Denna sats, som
innehåller hela detta brefs hufvudtanke, framställer han i det
tredje kapitlet: Vi hålla före, att människan rättfärdiggöres
genom tro utan lagens gärningar (3: 28). Detta tolka våra
motståndare, som om det vore sagdt om ceremoniallagen. Men
Paulus talar icke blott om denna utan om hela lagen, ty längre
fram anför han ur Tio Guds bud: Du skall icke begära (7: 7).
Och om sedliga gärningar förtjänade syndernas förlåtelse och
rättfärdiggörelsen, så behöfde vi hvarken Kristus eller löftet,
och då förfölle allt, som Paulus har talat om löftet. Illa skulle
han då hafva skrifvit till efesierna (2: 8): Af nåden ären I
frälsta genom tron, och det icke af eder. Guds gåfva är det; icke
af gärningar. Paulus anför äfven Abraham och David. Men
dessa hade Guds bud om omskärelsen. Skulle nu några
gärningar rättfärdiggöras så borde det väl just hafva varit dessa,
oin hvilka de hade Guds befallning, men med rätta säger
Augustinus, att Paulus talar om hela lagen, hvilket han utförligt
förklarar i sin skrift »Om anda och bokstaf», där han slutar
mëd att säga: Sedan vi efter den förmåga, som Herren
värdigats gifva oss, öfvervägt och skärskådat detta, hafva vi
kommit till den slutsatsen, att människan icke rättfärdig göres
genom någrä bud angående ett godt lefverne, utan genom tron
på Jesus Kristus.

Och på det att vi icke må tro, att Paulus endast
tillfälligtvis uttalat, att tron rättfärdiggör, stadfäster och bekräftar han
detta genom en utförlig utredning i Romarbrefvets fjärde
kapitel samt upprepar det sedan ock i alla sina bref. Sålunda
säger han i Rom. 4: 5: Men den som icke håller sig till gärningar,
utan tror på den som gör den ogudaktige rättfärdig, honom
tillräknas hans tro till rättfärdighet. Här säger han tydligt, att

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:39:39 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekann12/0116.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free