- Project Runeberg -  Svenska kyrkans bekännelseskrifter /
140

(1912) [MARC] Translator: Oscar Bensow, Johann Tobias Müller With: Martin Luther, Oscar Bensow
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - A. Konkordieboken - III. Augsburgska bekännelsens Apologi - Tredje artikeln. Om kärleken och uppfyllandet af lagen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

140

AUGSBURGSKA BEKÄNNELSENS APOLOGI.

skola kunna behaga Gud, såsom Kristus säger: Utan mig
hunnen I intet göra (Joh. 15: 5). Om därför Daniel här hade
användt uttrycket: Köp dig fri från dina synder genom bot, så
skulle nog motståndarna hafva förbigått detta ställe, men då
han nu, såsom vi se, säger alldeles samma sak med något andra
ord, så förvränga våra motståndare dessa ord i strid mot läran
om nåden och tron, ehuru Daniel här framför allt velat
inbegripa tron. Med afseende på Daniels ord svara vi alltså, att
emedan han predikar bot (eller bättring), så lär han icke blott
om gärningarna utan äfven om tron såsom själfva berättelsen
i bibelordet betygar. För det andra, emedan Daniel tydligt
framställer löftet, så kräfver han ovillkorligen tron, hvilken
tror att Gud af nåd förlåter synderna. Ehuru Daniel alltså
vid bättringen omnämner gärningarna, så säger han dock icke
att vi genom dessa gärningar förtjäna syndernas förlåtelse. Han
talar nämligen icke blott om ett efterskänkande af straffet,
emedan det vore förgäfves att söka ett efterskänkande af
straffet, innan hjärtat omfattat förlåtelsen för skulden. Men om
motståndarna för öfrigt fatta Daniels ord såsom gällande blott
straffets efterskänkande, så kunna de ju icke anföra detta
ställe gentemot oss, ty de nödgas ju själfva erkänna, att
syndaförlåtelsen och rättfärdiggörelsen af nåd måste gå förut.
Sedan vilja äfven vi medgifva, att de straff, hvarmed vi tuktas,
kunna mildras genom våra böner och goda gärningar samt
slutligen genom bättringen i dess helhet, såsom det heter i 1 Kor.
11: 31: Ty om vi dömde rätt om oss själfva, så vorde vi iclce
dömda, eller Jer. 15: 19: Om du omvänder dig, skall jag
omvända dig, eller Sak. 1: 3: Vänden om till mig, sä vill jag
vända om till eder, eller Ps. 50: 15: Åkalla mig i nöden, så vill
jag hjälpa dig.

På alla de ställen, där gärningarna vid förkunnelsen af
lagen prisas, må vi därför fasthålla såsom rättesnöre, att lagen
icke kan hållas utan Kristus, såsom han själf säger: TJtan mig
kunnen I intet göra. Likaså, att utan tro är det omöjligt att
täckas Gud (Ebr. 11: 6). Ty det är visst, att lagens lära icke
vill borttaga evangelium eller borttaga försonaren Kristus. En

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:39:39 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekann12/0154.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free