- Project Runeberg -  Svenska kyrkans bekännelseskrifter /
144

(1912) [MARC] Translator: Oscar Bensow, Johann Tobias Müller With: Martin Luther, Oscar Bensow
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - A. Konkordieboken - III. Augsburgska bekännelsens Apologi - Tredje artikeln. Om kärleken och uppfyllandet af lagen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

144

AUGSBURGSKA BEKÄNNELSENS APOLOGI.

om ett enskildt lagrum utan att taga hänsyn till lagen i dess
helhet. Med afseende på bibelställen gäller det ock, att när man
ser dem i deras sammanhang, så tolka de i regel sig själfva.

Lösryckt ur sitt sammanhang anföres ock Luk. 11: 41:
Gifven allmosa, och se, då är eder allt rent. Våra motståndare
äro alldeles döfva. Yi upprepa så ofta, att till lagens predikan
måste tilläggas evangelium om Kristus, för hvilkens skull cle
goda gärningarna behaga Gud, men de utesluta öfverallt
Kristus och lära, att vi förtjäna rättfärdiggörelsen genom lagens
gärningar. I sitt sammanhang visar detta ställe dock, att tron
fordras. Kristus bestraffar fariséerna därför att de menade sig
inför Gud renas, d. v. s. rättfärdiggöras genom ofta upprepade
tvagningar, alldeles såsom en påfve — jag vet icke hvilken —
om det med salt bemängda vigvattnet har sagt, att det helgar
och renar folket; en förklaring tillägger, att det renar från de
förlåtliga synderna.50 Sådana voro ock fariséernas meningar,
hvilka Kristus tillrättavisar, och mot denna uppdiktade rening
ställer han en tvåfaldig rening, den ena invärtes och den andra
utvärtes: Gifven allmosa af det, som 1 hafven, och då skall
allt vara eder rent. Yåra motståndare göra icke den rätta
till-lämpningen af ordet allt, ty Kristi slutsats har den tvåfaldiga
reningen till förutsättning. Då skall allt vara rent, om I
invärtes ären rena och utvärtes gifven allmosor. Han angifver
härmed, att den utvärtes renheten bör bestå i af Gud påbjudna
gärningar, men icke i mann iskostadga,r sådana då för tiden dessa
tvagningar voro och nu det dagliga bestänkandet med
vigvatten, eller munkarnas klädedräkter, åtskillnad på mat,
processioner och dylikt. Men våra motståndare fördärfva detta ställe,
i det att de spetsfundigt hänföra ordet allt till blott den ena
hälften och säga: allt skall vara eder rent, när I gifven
allmosor. Men Petrus säger i Apg. 15: 9, att genom tron renas
hjärtan. Se vi alltså på stället i dess sammanhang, så säges
här alldeles detsamma som Skriften i öfrigt lär, nämligen att
när våra hjärtan blifvit rena och sedan äfven i det yttre
allmosor, d. v. s. alla slags kärleksverk, tillkomma, så äro vi helt
och hållet rena, d. v. s. icke blott invärtes utan ock utvärtes.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:39:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekann12/0158.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free