- Project Runeberg -  Svenska kyrkans bekännelseskrifter /
195

(1912) [MARC] Translator: Oscar Bensow, Johann Tobias Müller With: Martin Luther, Oscar Bensow
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - A. Konkordieboken - III. Augsburgska bekännelsens Apologi - Femte artikeln. Om boten

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

OM BOTEN.

195

som är för Kristi skull gifven. Icke heller kan kärleken
finnas, innan försoningen genom tron liar kommit till stånd, ty
lagen kan icke utan Kristus hållas, såsom det heter i Rom.
5: 2: Genom Kristus hafva vi tillträde till Gud. Denna tro
tillväxer ock småningom, och hela lifvet igenom har den
att kämpa med synden, på det att den må öfvervinna synden
och döden. Men tron åtföljes, såsom vi ofvan hafva sagt, af
kärleken. Och därför kan tydligt angifvas hvad en barnslig
fruktan är, om man säger, att det är en sådan fruktan, som
är förbunden med tro, d. v. s. där tron tröstar och
upprätthåller det förskräckta hjärtat. Men slafvisk är åter den fruktan,
där tron icke upprätthåller det förskräckta hjärtat.

Nu handhafver och framställer nyckelämbetet evangelium
genom aflösningen, som är evangeliums sanna röst. Därför
inbegripa vi äfven aflösningen, när vi tala om tron, ty tron
är af predikan, såsom Paulus säger i Rom. 10: 17. Ty när
samvetet får höra predikan och får höra aflösningen, fattar det
nytt mod och får tröst. Och emedan Gud i sanning genom sitt
ord lefvandegör oss, så har nyckelämbetet ock för visso makt
att förlåta synderna inför Gud enligt Lukas 10: 16: Den som
hör eder, han hör mig. Därför böra vi tro dens ord, som
tills-äger oss aflösningen, såsom om vi hörde en röst ifrån
himmelen. Och aflösningen kan egentligen sägas vara botens
sakrament, såsom ock de lärdare skolastiska teologerna säga.
Emellertid får denna tro under frestelserna på mångfaldigt sätt
näring genom evangeliums ord och genom bruket af
sakramenten, ty de äro det nya förbundets tecken, d. v. s. tecken till
syndernas förlåtelse. Därför tillbjuda de ock syndernas
förlåtelse, såsom instiftelseorden till Herrens nattvard klart
betyga: Detta är min lekamen, som för eder utgifves. Detta
är mitt blod, det nya förbundets o. s. v. Så erhålles och stärkes
Iron genom aflösningen, genom att höra evangelium och genom
att begagna sakramenten, så att hon icke må duka under i
kampen mot ångesten öfver synd och död. Denna lära om
boten är enkel och tydlig, den framhåller betydelsen och
vikten af nyckelämbetet och sakramenten, den ställer Kristi väl-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:39:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekann12/0209.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free