- Project Runeberg -  Svenska kyrkans bekännelseskrifter /
196

(1912) [MARC] Translator: Oscar Bensow, Johann Tobias Müller With: Martin Luther, Oscar Bensow
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - A. Konkordieboken - III. Augsburgska bekännelsens Apologi - Femte artikeln. Om boten

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

196

AUGSBURGSKA - BEKÄNNELSENS APOLOGI.

gärning i ett klart ljus samt lär oss att hålla oss till vår
medlare och försonare .Kristus.

Då man emellertid i vederläggningsskriften förkastar, att
vi framställt boten såsom bestående af dessa tvenne stycken,
vilja vi här påvisa, att den heliga Skrift häfdar just dessa
tvenne förnämsta delar af boten eller en ogudaktig människas
omvändelse. Ty Kristus säger i Matt. 11: 28: Kommen till
mig, I alla, som arbeten oeh ären betungade, och jag skall
vederkvicka eder. Här hafva vi tvenne led. Arbetet och
bördan beteckna ångern, bäfvan och ångesten för synd och död.
Att komma till Kristus är att tro, att synderna för Kristi skull
förlåtas oss. Då vi tro, lefvandegöras våra hjärtan af den
helige Ande genom Kristi ord. De båda förnämsta delarna äro
sålunda här ångern och tron. Och i Mark. 1: 15 säger Kristus:
Gören bättring och tron evangelium. I förra delen af detta
ord anklagar han oss för våra synder, i den senare tröstar han
oss och visar hän på syndernas förlåtelse. Ty att tro evangelium
clet är icke en sådan tro i allmän mening, som äfven djäflarna
hafva, utan det är i egentlig mening att tro på syndernas
förlåtelse, som är för Kristi skull gifven. Detta är oss nämligen
i evangelium uppenbaradt. Vi se, att äfven här tvenne delar
förbindas med hvarandra: ångern, då vi anklagas för våra
synder, och tron, då det säges: tron evangelium. Om nu någon
vill säga, att Kristus inbegriper äfven botens frukter eller hela
det nya lifvet, så skola vi icke bestrida detta, ty det är oss
nog, att dessa båda förnämsta delar nämnas: ångern och tron.

Nästan öfverallt där Paulus beskrifver omvändelsen eller
förnyelsen nämner han de båda delarna: köttets dödande och
lef-v ande gör elsen, såsom t. ex. Kol. 2: 11: i hvilken I ock hafven
blifvit omskurna med en omskärelse, som icke är gjord med
händer, d. v. s. då I afklädclen eder syndakroppen i köttet. Och
strax därefter (2: 12): i hvilken I ock hafven blifvit
uppväckta med honom genom tron af Guds verkan. Här äro tvenne
delar. Den ena är afklädandet af syndakroppen, den andra är
uppståndelsen genom tron. Och icke heller få dessa ord:
dödandet, lefvandegörelsen, afklädandet af syndakroppen, upp-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:39:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekann12/0210.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free