- Project Runeberg -  Svenska kyrkans bekännelseskrifter /
205

(1912) [MARC] Translator: Oscar Bensow, Johann Tobias Müller With: Martin Luther, Oscar Bensow
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - A. Konkordieboken - III. Augsburgska bekännelsens Apologi - Femte artikeln. Om boten

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

OM BOTEN.

205

icke genom löftet eller om vi för vår egen rättfärdighets skull
finge syndernas förlåtelse. Och det står fast, att löftet är oss
därför gifvet och Kristus därför utgifven, emedan vi icke kunna
hålla lagen. Yi måste först genom löftet blifva försonade,
innan vi kunna hålla lagen, men löftet kunna vi blott med tron
mottaga. Det är därför nödvändigt, att de ångerfulla med tron
omfatta löftet om syndernas förlåtelse, som gifves oss för Kristi
skull, och blifva öfvertygade om, att de af nåd för Kristi skull
hafva en blidkad Fader. Detta är Pauli mening, då han i Rom.
i: 16 säger: Därför är det af tron7 för att det skall vara af nåd
eller i Gal. 3: 22: Skriften har inneslutit allt under synd, på
det att löftet skulle genom tro på Jesus Kristus gifvas åt dem,
som tro, d. v. s. alla äro under synden och kunna icke på annat
sätt befrias än genom att med tro omfatta löftet om syndernas
förlåtelse. Vi måste alltså med tron mottaga syndaförlåtelsen,
innan vi kunna hålla lagen, fastän — såsom vi ofvan sagt —
kärleken följer på tron, emedan de pånyttfödda erhålla den
helige Ande. Därför kunna de börja att hålla lagen.

Vi skulle anföra många fler vittnesbörd, om icke hvarje
gudfruktig läsare kunde finna sådana öfverallt i den heliga
Skrift, och vi vilja icke vara allt för utförliga, på det att man
lättare må kunna fatta denna fråga. Det kan icke heller vara
något tvifvel om, att det är Pauli mening, som vi försvara, då vi
sägn, att vi genom tron mottaga syndernas förlåtelse för Kristi
skull, och att vi genom tron böra ställa vår medlare Kristus
och icke våra egna gärningar gentemot Guds vrede. Fromma
sinnen må icke heller oroas, äfven om Pauli mening vanställes
af våra motståndare. Ingenting kan sägas så enkelt, att det
icke genom förvrängningar kan vanställas. Vi veta, att hvad
vi sagt är Pauli sanna och verkliga mening, och vi veta, att
denna vår mening bringar gud fruktiga samveten en pålitlig
tröst, utan hvilken ingen kan bestå inför Guds dom.

Därför förkasta vi dessa våra motståndares fariseiska
meningar att vi icke genom tron mottaga syndernas förlåtelse,
utan att vi böra förtjäna den genom vår kärlek och våra
gärningar, samt att vi böra ställa vår kärlek och våra gärningar

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:39:39 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekann12/0219.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free