- Project Runeberg -  Svenska kyrkans bekännelseskrifter /
264

(1912) [MARC] Translator: Oscar Bensow, Johann Tobias Müller With: Martin Luther, Oscar Bensow
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - A. Konkordieboken - III. Augsburgska bekännelsens Apologi - Tionde artikeln. Om nattvardens utdelande under båda gestalterna

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

264 AUGSBURGSKA - BEKÄNNELSENS APOLOGI.

TIONDE ARTIKELN.

Om nattvardens utdelande under båda gestalterna.

Del kan icke betviflas, att det är gudfruktigt samt i
enlighet med Kristi instiftelse och Pauli ord att bruka cle båda
delarna af Herrens nattvard, ty Kristus har instiftat båda delarna
och han har instiftat dem icke för en del af församlingen utan
för hela församlingen. Ty sakramentet brukas på grund af
Kristi förordning — och icke i följd af någon mänsklig
förordning — icke blott af prästerna utan af hela församlingen. Detta
torde äfven våra motståndare erkänna. Men är det nu af
Kristus instiftadt för hans församling i dess helhet, hvarför fråntager
man då en del af församlingen sakramentets ena del? Hvarför
förbjudes bruket af den ena delen? Hvarför förändras Kristi
anordning, i synnerhet då han kallar den sitt testamente? Får
man icke upprifva en människas, huru mycket mindre då Kristi
testamente. Och Paulus säger i 1 Kor. 11: 23 f., att han af
Herren undfått hvad han har meddelat, men han lärde ett utdelande
under bådadera gestalterna, såsom af texten tydligt framgår.
Gören detta, säger han först om lekamen, och sedan upprepar
han samma ord om kalken. Slutligen säger han: V rof ve
människan sig själf, oeh äte sä af brödet och dr icke af kalken. Dessa
ord iunebära ju en föreskrift, och kort förut säger han. att de,
som vilja gå till Herrens nattvard, böra göra det tillsammans.
Det är därför tydligt, att sakramentet är instiftadt för hela
församlingen. Och plägseden (att utdela sakramentet under båda
gestalterna) finnes alltjämt kvar i cle grekiska församlingarna,
samt rådde fordom ock i de romerska, såsom Cyprianus och
Hieronymus betyga. I sin förklaring till Sefanja talar nämligen
Hieronymus om »prästerna, som tjäna vid nattvardsfirandet och
utdela Herrens blod till hans folk» o. s. v. Detsamma betygar
ock mötet i Toledo. Och det skulle icke vara svårt att här
sammanföra en stor mängd vittnesbörd härom, men för att icke

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:39:39 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekann12/0278.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free