- Project Runeberg -  Svenska kyrkans bekännelseskrifter /
265

(1912) [MARC] Translator: Oscar Bensow, Johann Tobias Müller With: Martin Luther, Oscar Bensow
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - A. Konkordieboken - III. Augsburgska bekännelsens Apologi - Tionde artikeln. Om nattvardens utdelande under båda gestalterna

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

OM NATTVARDENS UTDELANDE UNDER BÅDA GESTALTERNA. 265

blifva för vidlyftiga, öfverlämna vi åt den omdömesgille läsaren
att öfverväga, hvilken mening man måste hafva om Kristi
anordning.

Våra motståndare bemöda sig i vederläggningsskriften icke
alls om att anföra någon ursäkt för att man fråntagit
församlingen den ena delen af sakramentet, Detta hade dock höfts
lättskaffens och fromma män. Det hade ålegat dem att söka
finna ett starkt skäl, hvilket kunde gälla såsom en ursäkt för
församlingen och till lärdom för deras samveten, som icke få
mottaga mer än en del af sakramentet. Men nu försvara de, att
undanhållandet af den andra delen skulle vara rätt, och förbjuda
medgifvande af att använda båda delarna. Först uppdikta de,
att clet under kyrkans äldsta tid på flera ställen varit sed att
utdela endast den ena delen. Men de kunna icke anföra ett enda
gammalt exempel på att detta förekommit, utan de åberopa sig
på några bibelställen, där det talas endast om brödet, såsom i
Luk. 24: 85, där det heter, att lärjungarna hände igen Kristus,
dä han bröt brödet. De anföra ock andra ställen om
brödbryt-liingen (Apg. 2: 42, 46; 20: 7). Men ehuru vi icke vilja bestrida
att några af dessa kunna afse sakramentet, så följer dock icke
häraf, att endast den ena delen blifvit utdelad, ty det är ju ett
allmänt språkbruk att beteckna det hela genom att nämna en
del däraf. De tala ytterligare om lekmännens kommunion (som
om därvid blott brödet hade utdelats), men den skedde (i den
äldsta kyrkan) genom utdelande af de båda gestalterna, och om
clet förekommer, att präster befallas att gå till nattvarden på
samma sätt som lekmän, så betecknar detta att förrättandet af
konsekrationen fråntogs dem. Härom äro icke heller våra
motståndare okunniga, men de missbruka de olärdas okunnighet,
hvilka när de höra talas om lekmannakommunion genast tänka
på det nu gängse bruket att åt lekmännen gifva endast en del af
sakramentet.

Se här huru oblygt de gå till väga. Bland andra orsaker,
hvarför icke båda delarna af sakramentet utdelas, anför
Gabriel,46 att man hade måst göra en åtskillnad emellan lekmän och
präster. Troligt är äfven, att detta är den förnämsta orsaken till

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:39:39 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekann12/0279.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free