- Project Runeberg -  Svenska kyrkans bekännelseskrifter /
530

(1912) [MARC] Translator: Oscar Bensow, Johann Tobias Müller With: Martin Luther, Oscar Bensow
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - A. Konkordieboken - VI. D:r Martin Luthers Stora Katekes - Fjärde delen. Om dopet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

530

I):R MARTIN LUTHERS STORA KATEKES.

värdera personen efter gärningarna, utan gärningarna efter
personen, af hvilken de få sin höghet och sitt värde. Men detta kan
det galna förnuftet icke fatta, och emedan dopet icke glänser
såsom cle verk, som vi göra, så är clet icke något vardt.

Lär dig nu häraf att rätt förstå detta, så att du på frågan,
hvad dopet är, kan svara, att det icke är endast vatten, utan ett
vatten infattadt i Guds orcl och bud samt därigenom helgadt, så
att clet är ett Guds vatten, icke emedan detta vatten i och för sig
är ädlare än annat vatten, utan emedan Guds ord och bud
kommer till detsamma.

Därför är det idel bedrägeri och ett djäfvulens bländverk,
när nu våra nymodiga andar smäda dopet, skilja därifrån Guds
ord och befallning och betrakta det blott såsom ett vatten,
hvilket man öser ur brunnen, hvarför de försmädligt fråga: »Hvad
kan väl en hand full vatten hjälpa själar?» Ja, min vän, hvem
vet icke, om du skiljer ordet därifrån, att vatten är vatten? Men
huru vågar du så förgripa dig på Guds stiftelse och från dopet
rycka loss den förnämsta klenoden, som Gud därmed
förbundit och däri infattat och icke vill hafva skild därifrån? Ty
kärnan i vattnet är Guds ord eller bud och Guds namn, hvilken
skatt är större och ädlare än himmel och jord.

Märk alltså denna åtskillnad, nämligen att dopet är något
helt annat än allt öfrigt vatten, icke för den naturliga
beskaffenhetens skull, utan därför att något ädlare här kommer till,
i det att Gud själf här sätter in sin ära, sin kraft och sin makt.
Därför är det icke endast ett naturligt vatten, utan ett
gudomligt, himmelskt, heligt och saligt vatten eller hur man
ytterligare vill prisa det. Det är allt detta för Guds ords skull,
hvilket är ett himmelskt, heligt ord, som ingen kan nog prisa, ty
all Guds kraft bor däri. Häraf får dopet sitt egentliga väsen
och kallas på grund däraf ett sakrament, såsom ock S:t
Augustinus har lärt: Accedat verbum ad elementum\ et fit
sacra-mentiim, d. v. s. när ordet kommer till elementet eller det
naturliga stoffet, så varder däraf ett sakrament, d. v. s. ett heligt,
gudomligt ting och tecken.

Därför lära vi städse, alf man bör betrakta sakramenten

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:39:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekann12/0544.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free