- Project Runeberg -  Svenska kyrkans bekännelseskrifter /
531

(1912) [MARC] Translator: Oscar Bensow, Johann Tobias Müller With: Martin Luther, Oscar Bensow
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - A. Konkordieboken - VI. D:r Martin Luthers Stora Katekes - Fjärde delen. Om dopet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

OM DOPET.

f>29

och alla utvärtes ting, som Gud förordnar och instiftar, icke
efter det grofva yttre höljet, såsom man ser skalet af en nöt,
utan man bör i stället betrakta, huru Guds ord däri är
inneslutet. Ty så tala vi ock om föräldraståndet och den världsliga
öfverheten. Ville man här betrakta personerna ur den
synpunkten, att cle hafva näsa, ögon, hud och hår, kött och ben,
likna cle turkar och hedningar, Gch då kunde ock enhvar fara i
väg och säga: »Hvarför skulle jag akta dessa högre än andra?»
Men emedan budet: du skall hedra fader oeh moder kommer
härtill, så ser jag en annan man, smyckad och beklädd med
Guds majestät och härlighet. Budet är, säger jag, den gyllne
kedja, som han bär om halsen, ja en krona på hans hufvud,
som visar mig, hvarför man skall hedra detta kött och blod. Så
och mycket mer bör du ära och såsom något härligt anse dopet
för Guds ords skull, liksom han själf har hedrat det med både
ord och gärningar, ja därjämte bekräftat clet mecl under från
himmelen. Eller menar du, att det var ett skämt, att, då
Kristus lät döpa sig, himmelen öppnades, den Helige Ande i
synlig gestalt sväfvade ner, och allt var idel gudomlig härlighet
och majestät?

Jag förmanar därför än en gång, att man framför allt icke
skiljer från hvarandra dessa två: ordet och vattnet. Ty
skiljer man ordet från vattnet, så är detta ingenting annat än
sådant vatten, hvarmed pigan kokar, och ett dylikt dop kunde väl
kallas ett badaredop, men är ordet med, såsom Gud har
förordnat, så är det ett sakrament och kallas ett Kristusdop. — Detta
är nu det första stycket om det heliga sakramentets väsen och
värdighet.

För det andra, clå vi nu \Teta, hvad dopet är och huru det
bör anses, så måste vi också lära oss, hvarför och hvartill clet
är instiftadt, d. v. s. hvad det gagnar, gifver och verkar. Detta
kan man icke uttrycka bättre än med Kristi ofvan anförda ord:
Ben som tror och blifver döpt, han skall varda frälst.

Fatta det därför helt enfaldigt så, att dopets kraft,
verkan, nytta, frukt och ändamål är att saliggöra. Ty man döper
ingen, för att han skall varda en furste, utan - - såsom orden

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:39:39 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekann12/0545.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free