- Project Runeberg -  Boktryckstyper /
87

(1905) Author: Alexis Hasselquist
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Franska stilgjutare. 87

grekiska, hebreiska, arabiska, syriska, turkiska m. fl.
orientaliska språk, som under denna tid utfördes i Frankrike. Det
enda folk, som täflade med fransmännen i typgjutning, var
holländarne, ty i Tyskland och Italien hade densamma helt
och hållet förfallit, och i England funnos inga stämpelskärare
af betydenhet. I Frankrike började man redan tidigt använda
skrifstilen äfven för boktryck. En parisisk skriflärare, PIERRE
Moreav, graverade 1640 fyra skrifstilar, en stor och liten
Bastarde, en Ronde och en Bastarde brisée. Särskildt Ronde
torde vara af intresse, då denna form på stil ju ännu 1i våra
dagar i föryngrad gestalt haft mycken användning och varit
omtyckt. Moreau tryckte med Bastarde /mitation de Jesus
Christ af THoMaAs A KempPis, och 1648 tryckte hans enka
Virgilius, till hvilken användes Ronde. Han blef utnämnd till
Kgl. boktryckare, men hans smak vann icke mycket
erkännande och för tryckning af böcker föredrog man antiquan.
År 1692 befallde Ludvig XIV sin vetenskapsakademi, att
för det tryckeri, som han redan förut i Louvren hade inrättat
och som hittills begagnat Garamonds bokstäfver, nya typer
skulle ritas. Det är troligt, att upphofsmannen till denna
förordning var en lärd, som förstått vinna konungens
samtycke till sin idé. Denna stil skulle emellertid blifva den mest
fulländade och vackraste, hvarför akademien uppdrog åt en
af sina medlemmar Jaugeon att för den kungliga officinen rita
bokstäfver af felfri och originel form. Inom kort
offentliggjorde Jaugeon resultatet af sitt arbete, hvaraf framgår, att
han studerat Tory’s Champ Fleury, ty liksom denne mästare
använde han en mängd geometriska figurer för att framställa
sina bokstäfver. Men då Tory fordrade 100 fyrkanter för
konstruktionen af en bokstaf, använde Jaugeon icke mindre
än 2304 fyrkanter för att bilda en romersk versal. Kursiven

Skrifstilar.

Yaugeons
bokstäfver.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:16:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/boktryckst/0101.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free