- Project Runeberg -  Brorskabets religion og den nye livs-videnskab : med en historisk belysning av darwinismen /
211

(1912) [MARC] Author: Christen Collin
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 7. Charles Darwins religion - I

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

211

produktion av livs-spirer og dødsmagternes nedmeien av
den største del av denne overflødige yngel. Vi kan efter
dette forstaa, at professor Huxley fandt at naturen lignet
gudinden Ishtar, paa en gang frugtbarhetens og dødens
gudinde. Saadan kom ,naturens Gud* (,the God of
Nature*) til at se ut, efter theorien om det naturlige
utvalg.

Allikevel holdt udmerkede biologer som Huxley og
Haeckel fast ved denne theori. Og Weismann tilspidset
den endnu mere og gjentok billedet om det naturlige
utvalg som arkitekt. Snestorme, eller tørre ørkenvinde,
sygdomme, mangel paa næring blev paa denne maate
vel saa ledende og bestemmende arkitekter for livs-
formernes opbygning som de levende væseners egen
evne til selv-opbygning.

Der var fra den unge Charles Darwins side noget
ukunstnerisk, noget ugræsk i dette at tillægge verdens-
kunstneren en saa overordentlig plump arbeids-plan.

Intet under, at Darwin allerede aaret efter offentlig-
gjørelsen av ,Årternes oprindelse* uttaler sin tvil overfor
en guddommelig planlæggelse av de enkelte resultater av
det naturlige utvalgs virksomhet. Ikke engang øiet (som
han aaret i forveien hadde fremhævet som eksempel paa
Skaperens overmenneskelige kunstfærdighet) anser han
nu for at være uttrykkelig planlagt. Jeg vet ikke, om
han muligens i mellemtiden hadde hørt eller læst om
Helmholtz’s paavisning av visse konstruktions-feil i det
menneskelige øie. En omtale av Miiller’s og Helmholtz’s
nærgaaende kritik av dette i saa mange stykker vid-
underlig fuldkomne organ blev først indlemmet i den
femte utgave av ,Arternes oprindelse". Men, saavidt jeg
vet, er der intet iveien for, at en eller anden ven kan
ha gjort Darwin opmerksom paa Helmholtz’s opfatning
allerede kort efter offentliggjørelsen av den første utgave.

I 1876 er Darwin kommet saa langt bort fra sin
ungdoms ny-stoiske tro paa en guddommelig verdens-
kunstner (som virkende gjennem det naturlige utvalg), at

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:48:15 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/brorskab/0231.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free