- Project Runeberg -  Brorskabets religion og den nye livs-videnskab : med en historisk belysning av darwinismen /
236

(1912) [MARC] Author: Christen Collin
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 7. Charles Darwins religion - III

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

236

fremgang ikke utryddelsen av de mindre velskikkede (en
negativ faktor), men selve det byggende organiske arbeide,
de selv-avpassende livs-kræfters plastiske virksomhet.

Naar ,ny-lamarckismen*, eller en theori, som er nær
beslegtet med Erasmus Darwins og Jean Larmarcks op-
fatning, i vore dage er ifærd med at trænge seierik frem
baade i botanik og zoologi, da er dette efter mit skjøn
en tanke-bevægelse, som hvis den viser sig varig og
uimotstaaelig, vil maatte ha en dypt indgripende betydning
ogsaa for verdens-opfatningen. Og derigjennem for hele
den kulturelle utvikling. Den ensidige darwinisme har i
meget over en menneskealder kastet en dyp skygge over
tilværelsen. Den har ved at lede opmerksomheten bort
fra det kunstnerisk formende gjort os farveblinde for det
guddommelige i naturen. Saa var det jo ikke fra først av
ment fra Charles Darwins side. Tvertom. Bak kampen
for tilværelsen og det naturlige utvalg saa han naturens
algode og altvirkende guddom, hvem han sammenligner
med en ,arkitekt*. Men da denne forutsætning viste sig
at glippe, kan det let forstaaes, at Darwin mere og mere
trak det theologiske element i sin theori tilbake og ikke
rigtig vilde være sig det bekjendt. Han lot rigtignok
uttryk som ,Skaperen* og ,Guds verker* bli staaende i
alle senere utgaver av ,AÅrternes oprindelse*. Han hadde
sagtens hat mod til at fjerne disse uttryk. Men han
vilde ikke, kanske fordi der endnu var en rest tilbake i
hans sjæl av usikkert flimrende tro paa naturens guddom.
I det andet store hovedverk, ,Variations of Animals
and Plants under Domestication* (1868), gir han tilslut
aapent uttryk for sit brud med den naturlige theologi.
Han kan ikke længer følge sin ven, professor Asa Gray,
som mente, at variationerne av naturens Gud var blit
ledet langs bestemte velgjørende retnings-linjer*. At
forene forestillingen om en almægtig og alvidende Skaper
med de naturhistoriske kjendsgjerninger anser Darwin
for en uløselig vanskelighet, lik spørsmaalet om fri vilje
og prædestination.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:48:15 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/brorskab/0256.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free