- Project Runeberg -  Den sanna kristna religionen /
25

(1892) [MARC] Author: Emanuel Swedenborg Translator: Adolph Theodor Boyesen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Om Gud Skaparen - 17. - Om Det Guddomliga Vara, som är Jehovah - 18.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

I då egentligen med ordet Person, och livad betyder det» ? De
svarade: »Ordet Person betyder icke en del eller beskaffenhet i
en annan, utan hvad som i och för sig sjelf består.

bestämma kyrkofäderna begreppet person, och vi instämma häruti
med dem». Jag sade då: »Är detta bestämningen på.
begreppet person?» De svarade: »Ja». Jag fortfor då: »Följaktligen
har Fadren ingen del i Sonen, och de båda ingen del i den
Hel. Ande, hvaraf följer, att hvardera har sin egen sjelf
bestämmelse, rätt och magt, och således ingenting, som
sammanbinder dem, om icke viljan - som är egen för hvardera,
och alltså medelbar efter godtfinnande - gör det. Således äro
ju tre personer tre särskilda Gudar. Hören vidare. I hafven ock
bestämt begreppet Person så, att det är hvad som för sig
sjelf består, följaktligen att det är tre substanser, hvaruti I
delen Guddomsväsendet, och likväl är detta - såsom I
äfven sägen - odelbart, emedan det är ett och enskildt, och
dessutom tilläggen I i hvarje enskild substans eller person
egenskaper, som icke finnas hos de andra, nämligen
Tillräknande, Medlande och Inverkan. Hvad annat följer väl då
häraf, än att de tre personerna äro tre gudar?» - Vid detta
mitt tal drogo de sig tillbaka och sade: »Vi skola öfverväga
det och derefter svara». En Vis man stod bredvid, och då
han hörde det, sade han: »Jag vill icke genom ett spetsfundigt
sammanväfdt nät skärskåda denna höga sak, men äfven utan
dessa spetsfundigheter kan jag klarligen inse, att i edert
tänkandes föreställning finnas tre gudar; men emedan det är
en skam, att inför hela verlden blotta dessa edra
föreställningar - ty då skullen I kallas vanvettige och dårar - så är
det, för att undvika skammen, rådligast, att I med munnen
bekännen En Gud». Men härvid fäste de tre, som ihärdigt
vidhöllo sin mening, intet afseende, och då de gingo bort
mumlade de några fraser från metafysiken (vetenskapen om
det öfversinliga), hvaraf jag kunde märka, att denna
vetenskap var deras trefot, hvarifrån de ville gifva sina orakelsvar.

Om det Guddomliga Varat, som är Jehovah.

18. Först skall här framställas läran om det Guddomliga
Varat (Esse), och sedan om det Guddomliga Väsendet
(Essentia). Det synes som vore dessa två ett och samma; men
»Vara» är mer omfattande än »Väsen», ty det senare
förutsätter det förra, ty af Vara blifver Väsen. Guds Vara, eller
det Guddomliga Varat kan icke beskrifvas, emedan det är
öfver all mensklig tanke, som ej kan fatta annat än det, som

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 19:43:09 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/densanna/0047.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free