- Project Runeberg -  Dickens och hans romaner /
79

(1947) [MARC] Author: Martin Lamm
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Oliver Twist

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Oliver Twist
upprepas två gånger, och han mumlar till svar, att han är
en gammal man, en gammal man, en gammal man, till sist
viskande. I denna scen finns en mästerlig blandning av mass-
verkan och psykologisk detaljmålning. Här och där ha vi
också utomordentliga skildringar av Londons slumtrakter,
men någon verklig Londonatmosfär har boken annars inte.
Handlingen passerar omväxlande i förbrytarkvarter och i fina
borgarvillor av mér obestämd art.
Vad som saknas i Oliver Twist är verkligt levande karak-
tärer, framför allt humoristiska. I sin iver att skriva en all-
varlig roman har Dickens egentligen bara utrustat fattigvårds-
pedellen mr Bumble med komik. Också han är blott en skugga
av de figurer som framtrollats i Pickwick-klubben och ett år
efter påbörjandet av Oliver Twist skulle framträda i Nicholas
Nickleby.
Tjuvarna yttra sig i tidens kriminalromanstil. När Fagin
frågar Sikes vad han skulle göra om han bleve förrådd av
Oliver, svarar Sikes ”med en förfärlig ed” — sådana återger
aldrig Dickens —: ”Om han vore kvar levande till dess jag
kom skulle jag mala hans skalle under järnklackarna på mina
stövlar i lika många smulor som det finns hår på hans huvud.”
För att bilda en lämplig kontrast till denna förbrytardialog,
som alldeles för mycket håller sig inom anständighetens
gränser för att verka äkta, har Dickens låtit de ädla per-
sonerna i boken tala det ljuvligaste blomsterspråk.
Vi ha alltså redan här en motsats som sedermera finnes
i en hel rad Dickensromaner: mellan de himmelskt ädla dygde-
mönstren och de usla missdådarna. Vi ha också en annan
figur som sedermera blir stående i många Dickensromaner,
den unge renhjärtade hjälten. Dibelius har anmärkt mot
Oliver Twist att denna segerrika kamp mot de yttre för-
hållandena är ytterst otrolig: ”För en fullt naturalistisk upp-
79

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 20:03:18 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/dickens/0085.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free