- Project Runeberg -  Dikten och Diktaren /
93

(1912) [MARC] Author: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

93

kände tragedi kan och bör vara konstnärligt fulländad. Först
då, genom en avrundande avslutning, åstadkommes
helhetsverkan (»den estetiska försoningen»).

I dramat innebär slutet vanligen stegringens höjdpunkt
(katastrofen). .Så ofta också i annan diktning, särdeles
stämningslyriken. Annars kan även ett avtagande, betecknande
för det vemodsfulla, elegiska, ingå i skaldens intention —
ett stilla bortdöende eller utklingande av huvudmotivet. En
alltför kraftig, oförberedd katastrof kan i allvarlig dikt
knap-nast vara verkningsfull på ett äkta sätt, utan blir sensationell.
I komisk diktning åter är den plötsliga stegringen regel, och
katastrofen kommer där också med kontrastverkan i hastigt
tempo.

Men i varje fall får stegringen eller katastrofen icke
framstå som en beräknad effekt. Och kompositionen får
icke skimra igenom som ett skelett eller en schematisk
ställning under ett löst hölje. Arkitektonik måste finnas i
dikten, om den ej skall upplösas i dimma, det är den, som
skall uppbära den yttre formens element. Men skaldens
skaparkraft ställer dessa element samman i diktverkets
byggnad såsom de naturliga leden i ett organiskt helt.

2. Diktens språk och språkformer.

A. Diktaren och språket. Den inre bildens omedelbara
uttryck ftr stämningsmättat, åskådligt, konkret.

Vad som diktaren i sitt inre upplevat och som i det
produktiva tillståndet fått sin första gestaltning och
komposition, får genom språket yttre existens; och här skall det
visa sig om den skapande konstnären äger kraft att
förverkliga sin intention, att ge det poetiska uttryck han åsyftar.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 20:04:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/diktdikter/0101.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free