- Project Runeberg -  Dikten och Diktaren /
124

(1912) [MARC] Author: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

124

varigenom det sinnliga förandligas, yttervärlden innerliggöres,
det relativt livlösa får föreställnings- och känsloförmåga
eller också andra (äfven yttre) mänskliga egenskaper: vinden
viskar, vågen lägger sig till ro, solen vaknar med välvilja
i det sköna anletet eller ler såsom glädjen mot lyckan (de
senare uttrycken ur österländsk poesi). Detta är vad Jean
Paul kallar die »Sprachmenschenwerdungen der Natur»1).

Den andra riktningen innebär ett strävande av det inre
att med sina böjelser, tankar och känslor utgestaltas — det
blir .vad man kallar åskådlighetens metafor, då det
subjektiva försinnligas i yttre former. Vi tala icke blott om
stormens vrede utan också om vredens stormar. Varje
livsriktning, varje känslostämning kan på detta sätt träda ut i
metaforer, vilka också kunna liksom kodifieras i (yttre)
symboler: ros, lilja, duva försinnliga på olika sätt kärleken o. s. v.
Och icke blott det obestämda, känslomässiga individualiseras,
också det begreppsenliga får genom metaforen konkret form
t. ex. hos Tegnér: »kärlek är levnadens rot», »dig söver
smickrets röst».

Dessa riktningar och- arter av det metaforiska äro
emellertid icke alltid möjliga att hålla isär, utan gå ihop eller
förbindas med varandra — det »yttre» och det »inre» äro ju
också relativa begrepp. Stundom sättes något andligt i
stället för ett annat av inre art (t. ex. »trogen som ett
ungdomsminne»); men bilden förlorar då lätt konkretionen. Oftare
inträffar det att något yttre och sinnligt (fysiskt)
samman-ställes med något annat yttre. Det ena ledet är emellertid
då ofta människokroppen eller dess yttringar, och detta slags
metafor går då över i »innerlighetens», varpå nyss gavs
exempel (solens sköna anlete). För den orientaliska fantasien
ligger denna bildlighet nära. Vi erinra oss t. ex. ur Höga

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 20:04:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/diktdikter/0132.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free