- Project Runeberg -  Dikten och Diktaren /
281

(1912) [MARC] Author: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Anmärkningar och litteraturanvisningar.

I.

Sid. 5. ’) Bland arbeten, som för denna avdelning, om den primitiva
poesien, begagnats, må nämnas Kurt Bruchmann, Poetik, Naturlehrè der
Dich-tung; E. örosse, Anfänge der Kunst; Y. Hirn, Konstens ursprung, samt Erich
Schmidt, Die Anfänge der Literatur und die Literatur der primitiven Völker
i Kultur der Oegenwart T. I Abt. V.

Det erotiska såsom väsentlig faktor för konsten framhölls med stark
Överdrift av Ch. Darwin i boken om människans härstamning. Uppfattningen
om lekdriften, som det primära i konsten, vilken redan framhållits av Schiller
och sedan av Spencer, har förts till sin spets av Karl Groos, Die Spiele der
Tiere (1896) och Die Spiele der Menschen (1899).

Dansens prioritet vid rytmens utbildning hävdas särskilt av W. Wundt,
Völkerpsychologie (I, 1—2), där även (III, 2 uppl. s. 419 f.) den ursprungliga
förbindelsen av dans och sång betonas.

Arbetets stora betydelse för rytmen och poesien har utförligt undersökts
av K. Bücher, Arbeit und Rhythmus (3. uppl. 1902). En del av hans resultat
äro i texten upptagna. Däremot har jag här lämnat åsido hans åsikt att
arbetet är det primära, varmed sedan- musik och dikt sammansmält, liksom jag
icke kan ingå på uppfattningen att rytmen är ursprungligen främmande för
språk och tal.

Bfichers undersökningar ha blivit använda av O. Cederschiöld, som i
Rytmens trollmakt givit belysande exempel från det svenska språkområdet.

En översikt av de olika teorierna för diktkonstens, dansens och
musikens ursprung har senast lämnats av Tobias Norlind i Studier i svensk
folklore. Sin egen ståndpunkt angiver Norlind (s. 55) sålunda: »Ur det
outvecklade ljudknippet (fonemet) och ropet (interjektionen) har den första sången,
bestående av oavbrutet upprepade harmoniska intervaller, uppstått; rytmen har
trätt till och givit melodien dess fasta form och ordnat tonerna i grupper;
med denna rytmiska sång har så småningom dansen förknippats, vilken i sin
tur för sin närmaste utveckling betingats av å ena sidan arbetet, å andra sidan
leken (imitationen). Ur den av interjektionsmeningar bestående texten har ett
visst innehåll så småningom uppstått, och den primitiva poesien avskilts såsom
lyrik. Ur den primitiva musiken, dansen och lyriken har dramat till sist
framgått. Först då kulturen skridit ett gott stycke framåt har epiken följt.
Med avseende på den primitiva musikens och diktens innehåll har
kärlekssången och -dansen ej saknat betydelse för konstens framåtskridande».

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 20:04:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/diktdikter/0289.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free