- Project Runeberg -  Om den Boströmska filosofiens förhållande till den Kantiska /
9

(1882) Author: Hans Edfeldt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Om den Iioströmska filosofiens förhållande till den Kautiska.

9

gandet, att olika sferer af verklighet hafva olika och motsatta
förklaringsgrunder och att kunskapens objektivitet är dess
öfverensstämmelse med eller dess relation till ett för medvetandet yttre.
Under denna förutsättning kan man nemligen icke taga ett ting
såsom subjekt i ett omdöme och en bestämning från medvetandet
såsom predikat och ega visshet om detsammas objektiva giltighet
med afseende på tinget. Ty huru kan det, som innehålles i
medvetandet och som är ideelt, äfven innehållas hos tingen, som falla utom
medvetandet och äro detsamma motsatta? Tingen hafva ju inga.
förnimmelser eller ideer, emedan de sakna medvetande. Det var
sålunda den föregående realismen och sensualismen, som Kant vid
lösningen af det från den föregående filosofien upptagna problemet
hade att undvika och vi skola i det följande se, huruvida det har
lyckats Kant att i alla afseenden frigöra sig från de nämda
antagandena.

Såsom vi hafva antydt har Kant att med anledning af IJumes
skepticism förklara möjligheten af syntetiska omdömen a priore.
De analytiska omdömena fordra ingen särskild förklaring, emedan
de icke ega giltighet med afseende på det varande eller tingen, utan
endast uttrycka förhållandet mellan en förnimmelse eller idé och
dess egna bestämningar. Dessa äro derför möjliga genom en analys
af våra ideer i enlighet med motsägelsegrundsatsen. Men de
syntetiska omdömena deremot uttrycka icke endast förnimmelsers
öfverensstämmelse eller strid med hvarandra i enlighet med
motsägelse-grundsatsen, utan de uttrycka att förnimmelser äro qualiteter eller
bestämningar hos ting och motsvara följaktligen hvad Locke
kallade reel sanning. Dessa omdömen fordra derför en särskild
förklaring, tv då predikatet här icke innehålles hos subjektet eller hos
en min förnimmelse, utan tillhör det varande sjelft, ett ting eller
väsen och följaktligen är kunskap, så fordras en särskild grund för
förknippningen af båda. Ilade vi inga syntetiska omdömen, så
hade vi ingen objektiv och reel verld eller inga ting med qvaliteter,
utan endast en verld af förnimmelser. Vid syntetiska omdömen a
posteriore är grunden för förbindelsen mellan subjekt och predikat
erfarenheten, som följaktligen är tillräcklig grund för deras
möjlighet. Men det finnes ock syntetiska omdömen a priore. Dessa
hade af Ilume blifvit förnekade, men Kant ser, att de äro verkliga
och derför har han att ur vetenskapliga grunder förklara deras
möjlighet. Dessa följa icke af erfarenheten, alldenstund de äro
giltiga i begreppet före erfarenheten och följaktligen äro allmängiltiga
och nödvändiga, hvilket icke gäller om något, som i erfarenheten

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 22:03:15 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ehboskant/0015.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free