- Project Runeberg -  Illustrert norsk litteraturhistorie / 2. Fra Holberg til Wergeland /
78

(1934-1935) [MARC] Author: Kristian Elster
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

78 LUDVIG HOLBERG

enn en gjøgler, det passet at han skrev teaterstykker og spilte med og
hadde omgang med skuespillere, han var nu engang kommet til å høre
hjemme dernede. Men Ludvig Holberg, professor i latin ved Kjøbenhavns
universitet! Og så teatermann, komedieforfatter og skuespilleres omgangs-
felle. En mann som samtidig vilde være venn med gjøglere og kolleger
med universitetets professorer — kunde hans stilling bli annet enn umulig!
Nei, han var og blev en fremmed man måtte frykte, selv om hans geni
ikke lot sig benekte og heller ikke hans farlighet både for samfundet og
den enkelte. Så lenge den poetiske raptus varte, hadde han bare følt de
almindelige angrep av fornærmede, som komediene hadde rammet. Nu
skulde han gå fra det lukkede teater til universitetet og være bare pro-
fessor, en såre vanskelig gang. Han hadde følt sig vel mellem skuespillerne,
nu skulde han tilbake til professorene, mellem hvem han aldri følte sig
vel. De mottok ham fiendtlig som den der hadde vanæret standen. Mens
han var i Paris, søkte de å opnå sitt mål og få ham utstøtt. Og det kostet
ham offer og ydmykelser å sikre sig sin stilling. —

— Det er de 15 første komedier hvorpå Holbergs ry hviler. De 11
fra tiden 1723—27 er merket av en viss opbrukthet i innfall, og fremfor
alt er den centrale hovedperson ikke lenger så dominerende og stort an-
lagt. I stedet er kommet mere teaterferdighet. De er skrevet mere av en
øvet teaterforfatter enn av en stor komediedikter.

Det er almindelig og visstnok med rette antatt at «Den Vægelsindede»
er Holbergs første komedie. Dens oprinnelige form er svak, senere er den
to ganger omarbeidet. Han slår ikke her ned på en bestemt type og heller
ikke på en særlig samtidig last eller feil. Det er en evig almenmenneskelig
svakhet han fremstiller, en svakhet han lenge har undret sig over. Den
voldsomme hurtige skiften i temperament, hadde alltid optatt Holberg, og
han hadde heri også sett en motsetning mellem norsk og dansk natyrell.
Det var det emne han hadde behandlet i satiren om sangeren Tigellius.
Og han visste om sig selv at han var et stemningsmenneske, omskiftende
av humør og sinn.

Riktig vellykket blev ikke forsøkene — hverken «Den Vægelsindede»
eller «Uden Hoved og Hale». Det blev ikke riktig mennesker i noen av
dem, bare personer som demonstrerte vegelsinn. For «Den Vægelsindede»s
vedkommende, — den er den langt interessanteste, kommer svakheten av
at Lucretia er uten kvinnelige særegenskaper, uten sanser og uten erotisk
koketteri. Hun er lunefull uten å ha kvinnelige luner som stammer fra
blodet. Det er over komedien ellers en henrivende aprilstemning, det er et
Bergens-stykke hvor regnværet henger over en hvert øieblikk, det er mere
lune og vegelsinn i stykkets stemning enn i hovedpersonens sinn.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 22:17:52 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/elster/2/0080.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free