- Project Runeberg -  Illustrert norsk litteraturhistorie / 6. Det tyvende århundre /
40

(1934-1935) [MARC] Author: Kristian Elster
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Det tyvende århundre. 1900—1933 - Sigrid Undset

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

40 DET TYVENDE ÄRHUNDRE

del fortelles så om hvordan han finner frem. Det er unektelig en nokså
lang utredning om hvad det er ved katolisismen som overbeviser Paul.
Paul kommer ikke til katolisismen ved et stort religiøst gjennembrudd,
ikke ved noen slags «jordrystelse», han gjennemtrenges av kirkens lære,
gripes av dens logikk. Den religiøse oplevelse, gjennembruddet, er lang-
somt forberedt og finner først sted ved datterens sykeleie — han føler
hvordan det åpner sig noe inni ham, hvordan en hemmelighet som han
før bare har sett fra utsiden, lukker sig op og sluker ham. Og den endelige
avklaring kommer først en tid efter, den morgen efter møtet med Lucy,
der han kneler ved kommunionsskranken:

«Paul laa helt sammensunket foran kommunionsskranken. Fra bund-
løse hemmeligheters rike og fra den virkelige nærværelse nogen skritt
borte kjendte han viljen som slog sammen omkring hans vilje. Det skyllet
som en flod, og han kjente sig opslukt — av det som ild i denne verden
er et billede av; hans sjæl var blindet av noget som lyset staar til tegn
for paa jorden. Det var som en brændende busk drog ham til sig, slog
sammen omkring ham, fortæret ham, og likevel blev han ved at være til
— saa slap det ham igjen, saa var det ikke mere, men tilbake var en lam-
mende lykkefølelse.

Han blev liggende urørlig, kjendte at han var blit stille helt ind til
bunden av sig selv. Indi ham hadde noget styrtet sammen og der hadde
dannet sig dyp paa bunden av hans væsen, og der vilde denne stilheten
altid herske, selv naar sindsoprør var det eneste han bevisst kunde føle.» ...

I 1932 kom så fru Undsets hittil siste bok, «Ida Elisabeth» — en bok
om moren, om morskjærlighetens offer og triumf. Og som nesten alltid
hos fru Undset tegnes det store moralske billede blandt mennesker så
jevne og almindelige som mulig, i en hverdag så grå som den arter sig
for de aller fleste mennesker. Ida Elisabeth, denne mor som ofrer sig
for barna, og som særlig når man har boken litt på avstand, synes å ha
et blekt madonnaskjær over sig, er en liten jevnt almindelig Vestlands-pike
fra et dårlig hjem og glidd inn i et dårlig ekteskap med en slubbert av
en mann som hun til slutt forlater. Hun treffer en annen mann, en bra
og ordinær fyr som hun kunde bli lykkelig med. Men barna har meget
av farsslekten i sig, og de kan ikke med den mann Ida Elisabeth er blitt
glad i, og han kan ikke med dem. Hun har ikke kraft til å løse floken,
så opgir hun kjærligheten og ofrer sig for barna. Ja så ordinært kan bokens
handling fremstilles, så liketil og grovt kan dens problem uttrykkes, det
er hverdag og hverdagsmennesker. Men nettop fordi problemet stilles så
almindelig, blir det også stort og nært. Ida Elisabeth kan ganske riktig
ikke verge sig, alle misbruker henne, det er hennes opgave, skjebne, kall,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 22:19:04 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/elster/6/0040.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free