- Project Runeberg -  Illustrert norsk litteraturhistorie / 6. Det tyvende århundre /
113

(1934-1935) [MARC] Author: Kristian Elster
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Det tyvende århundre. 1900—1933 - Helge Krog

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

HELGE KROG 113

enn en antydning av lettvint. Går han til angrep på det han synes er en
fordom, lar han oss ikke i tvil om hvorfor det er en fordom for ham,
hvorfor han forakter og avskyr det. Han gjennemsøker alle sjelens og sam-
fundets mørkelofter med søkelys, finner skrapet frem, bestemmer hvorfor
han synes det er skrap og ikke gamle verdier, forhåner det, kaster det
på en avfallsdynge og brenner det. Det er brent. Tilbake er en brandtomt.
Dette var også Ibsens og Heibergs
gjerning. Men Ibsen var først og fremst
noe annet og noe mere, en mystiker, en
seer, en fremtidsskuer, en skaper. Han
skuet langt ut i fremtiden et nytt menne-
ske og et nytt samfund, han trodde på
en ny åndens adel. Han drømte om nye
mennesker som kultiverte og adlet sine
drifter og begjær. På alt dette tror ikke
Helge Krog. Han har intet annet frem-
tidsprogram enn det at han føler sig for-
visset om at det alltid vil være nok av
fordommer å kjempe imot. Han tror ikke
på noen hemmelig og åpenbar makt hos
menneskene som han ikke skal kunne
gjennemlyse og vise er tomhet på tomhet,
bedrag på bedrag. Han ser både det en-
kelte menneske og samfundet helt biolo- Helge Krog, født 1889.
gisk. Det er intet utover den rene og
enkle livsutfoldelse. Forsåvidt anskuer han vel også bedraget og fordom-
mene som livsutfoldelse som er kommet på avveier eller blitt igjen i ut-

viklingen.

I virkeligheten står han Ibsen fjernt. Langt nærmere, også i den tek-
niske utfoldelse, er han beslektet med Heiberg, — jeg ser helt bort fra
at det i enkelte skuespill fins direkte lån, det spiller ingen rolle i den
større sammenheng. Men også Heiberg hadde i sin forfølgelse av løgn og
fordommer et idealistisk fremtidsperspektiv. Også han trodde. Blandt
annet på den nasjonale innsats i handling. Det viste han i 1905. Slikt
ligger Krog helt fjernt.

Hans skuespill — her sees bort fra de farser og lystspill denne unådige
kritiker har moret sig med å lage sammen med andre forfattere — kan
deles i tre grupper: De sosialt-politiske «Det store Vi» og «Jarlshus», de
erotisk-sosiale «Konkylien» og «Underveis» og societetslystspillene «På sol-
siden», «Blåpapiret» og «Treklang». Naturligvis glir disse grupper over

8

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 22:19:04 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/elster/6/0113.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free