- Project Runeberg -  Enhvar sin egen lärare. Undervisningskurser för själfstudium /
II:368

(1893) Author: Per Edvard Magnus Fischier - Tema: Textbooks for schools
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Litteratur och konsthistoria - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

368

Hans epos Gerusalemme liberata (Det befriade
Jerusalem) behandlar i stolta välklingande strofer
korstågen, västerns och österns strid.

Det tredje, antikhär mande, epos har som sin främste
representant Giovanni Trissino (död 1550) Han skref
på ett slags blankvers en hjältedikt kallad L’Italia
liberata da’ goti.

Detta epos har gifvit uppslaget till hela den abstrakt
klassiska riktningens alla epos med allegorier och
gudamaskineri, Ronsards Fran-ciade och Voltaires
Henriade i Frankrike samt hos oss Gyllenborgs Tåget
öfver Bält,

Dramatiken tager under denna epok stark fart i
Italien. Här utvecklas det världsliga dramat fort
ur det andliga, och Italiens renässansdrama blir
tidigt en källa, ur hvilken t. ex. Englands ryktbara
renässansdramaturger med förkärlek ösa.

Till sitt ursprung och sin natur indelas det
italienska dramat i två grupper: folkdramat, commedia
dell’ arte, och det lärda dramat, commedia erudita.

Commedia deW arte är Italiens mest nationella drama,
men sträcker egentligen ej sitt inflytande utom
Italien.

Det är en genom karnevalen och de kringresande
gycklarne från hednatiden kvarlefvande fortsättning
af de gamla mot romerska kejsartidens slut upptagna
atellanerna. Som dessa är det satiriskt och ofta
högst själfsvåldigt, har improviserad dialog och rör
sig med stående masker.

De mest kända af dessa äro Pantalone, en enfaldig,
godmodig köpman, Arlechino hans betjent, samt
Colombina, Arlechinos älskarinna.

Commedia erudita uppstår ur de kyrkliga spelen
och de glänsande upptåg, som höllos särskildt vid
mediceernas hof.

Det första fröet till ett lärdt världsligt drama kan
man säga var Angelo Polizianos herdedrama Orfeo.

Yi skilja emellertid här, liksom annars, på
tragedi och komedi.

Inom tragedien möter oss först den här ofvan som
epiker nämnde Giovanni Trissino, hvars drama Sofonisba
är Italiens äldsta tragedi. Sofonisba, som behandlar
ett gammalromerskt ämne, är en af renässansens bästa
tragiska dramer.

Bland tidens andra tragedier är för oss Eucellais
Rosmunda af största intresset, då den behandlar
samma ämne, som bildar motivet till Urban Hjärnes
tragedikomedi Rosamunda. Förtjänt att nämnas är
äfven Pietro Aretinos Orazia såsom en nära förebild
till Corneilles tragedi Horace. Ämnet är hämtadt ur
Livii berättelse om Horatier-nas och Curiatiernas
strid. För resten har Pietro Aretino vunnit vida
större namn som komedi- än som tragediförfattare.

Till sist bland tragikerna ha vi endast att nämna
Luigi Groto, hvars drama Hadriana, är en af de källor,
hvarur Shakspeare öst,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 22:33:10 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/enhvar/0972.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free