- Project Runeberg -  Bidrag till skådespelarkonstens och dramatikens historia /
162

(1890) [MARC] Author: Frans Hedberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

knappt trodde de att de hade honom i lådan, så
hoppade den lede fienden upp igen ock knäppte dem på
näsan under den folkliga publikens jubel.

Gottsched hade en samtida vid namn WEISSE, som
under denna tid företog sig att bearbeta och på tyska
scenen införa Shakspeare. Bland andra stycken
bearbetade han äfven »Romeo och Julia», hvilken han
högt berömde sig af att hafva gjort »anständig» och
egnad att med välbehag åskådas af den tyska publiken.
Han lär också hafva lyckats att så totalt köra ut
Shakspeare ur stycket, att i hans bearbetning fans af
den store William icke ett spår kvar.

Så fortfor detta oväsen en rundlig tid med omvexlande
klassicitet, dåliga öfversättningar och Hanswurstiader,
till dess slutligen en kraftigare utrustad ande
framträdde och gaf nådestöten både åt Hanswurst, Gottsched
och de pseudo-klassiska perukkomedierna.

Men den mannen fordrar sitt eget kapitel, ty han
stiftade lagar och föregick med exempel icke allenast
för sitt eget lands, utan äfven för andra länders
dramatik och skådespelarkonst.

4. Lessing och Schröder. (1729 —1781.)

Gotthold Efraim Lessing hette den man, som
skulle helt och hållet omgestalta Tysklands dramatik
och skådespelarkonst. Han föddes den 22 januari 1729
i Kamenz, där fadern var prest, och han dog i
Wol-fenbiittel den 15 februari 1781. Således en lefnad af
endast femtiotvå år, men dock ett lif af epokgörande
betydelse för Tysklands konstnärliga utveckling. Det
var nämligen Lessing som befriade den tyska teatern
från slafveriet under den lärda klassiciteten och den
kälkborgerliga råheten och i stället hänvisade den till

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:28:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fhbts/0176.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free