- Project Runeberg -  Bidrag till skådespelarkonstens och dramatikens historia /
163

(1890) [MARC] Author: Frans Hedberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Shakspeare såsom mönstret af ett snille, hvilket inom
den dramatiska konsten verkade efter egna lagar. Det
var dels genom sin »Hamburgische Dnwwtunjie»,
egentligen en teatertidning, utgifven i Hamburg 1767—69,
dels genom sina egna arbeten för teatern, som han
åstadkom detta betydelsefulla verk. Ty Lessing var icke
blott kritiker, han var äfven dramaturg, och särskildt
äro hans dramatiska arbeten betydelsefulla därför, att
de visa huru han så småningom utvecklade sina åsikter
om dramat till den frihet och fulländning, som skulle
göra honom till en af de mest betydelsefulla
reformatorerna på detta område.

Hans ungdomsarbeten äro komedier i fransk stil
och anda och efter mönstret af Gottscheds stycken;
men de utmärka sig, i olikhet mot dessa, för en liflig,
naturlig och sann dialog. Från dem öfvergick han dock
snart till det borgerliga sorgespelet, som han införde i
Tyskland och till hvars förnämsta produkt: Miss Sarah
Sampson, han tog ämnet ur den engelske författaren
Richardsons bekanta roman: »Clarisse».

Lessings arbeten för scenen hafva icke blifvit
upp-stälda som några poetiska mästerstycken; men de äro
däremot dramatiska sådana. Han säger själf att han
icke var någon skald; men den poetiska och
dramatiska formen, den beherskade han fullständigt och i
den öfverträffas han icke af någon utaf sina tyska
samtida, möjligen med undantag af Goethe. Till verkligt
nationell ståndpunkt höjde sig Lessing genom sitt bor
gerliga skådespel Minna von Barnhehn eller
Krigar-lyckan, skrifvet 1763, under sjuåriga krigets sista tid
och med detta till bakgrund samt till följe däraf det
första verkliga tyska drama med nationell betydelse
och i dramatiskt hänseende både till handling, karaktärer
och språk ett fulländadt mästerstycke.

Skådespelet Emilia Galotti, skrifvet 1772, är
egentligen en modernisering af den gamla romerska historien
om Virginia, som dödades af sin fader, då han icke på
annat sätt kunde skydda henne mot Decemviren Appius’
råa våldsamhet. Lessing har af politiska skäl förlagt
sitt skådespels handling till Italien; men det har likafullt

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:28:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fhbts/0177.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free