- Project Runeberg -  Bidrag till skådespelarkonstens och dramatikens historia /
326

(1890) [MARC] Author: Frans Hedberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

bidrag för att få lektioner i svensk deklamation, tog
också några sådana, men lät slutligen öfvertala sig att
afstå från det svåra företaget och i stället egna sig ät
sitt eget lands uppväxande konst. Sedan han återvändt
hem och några år spelat vid Cortes’ sällskap, fick han
1870 anställning vid den då Björnsonska teatern i Möller*
gaden, hvarpå han 1872 med den öfvergick till
Kristiania teater, där han inom kort blef en mycket använd
och mycket omtyckt skådespelare.

Klausen är en mycket mångsidig skådespelare med
en i hög grad smidig och böjlig natur, en skarp
iakta-gelse- och uppfattningsförmåga, ett utmärkt yttre och en
förträfflig stämma. Han rör sig lätt och ledigt på
scenen och är på sin plats lika väl i det högre dramat
som i komedin och lustspelet. Han har i detta icke
Johannes Bruns varma humor, men däremot mycket
godt humör, och hans torra, skarpa, inom rollens
omfång väl begränsade komik är präglad af säker takt och
ett gyllene lagom. Äfven som karaktärsskådespelare,
har Klausen visat prof på en ingalunda vanlig förmåga,
hans Shylock, C al i gul a i »Fäktaren från Ravenna», hans
Harpagon och Bisp Nicolas bära vittne därom, och som
Feer Gynt har han i icke ringa mån bidragit till det
varma bifall, som kom detta stycke till del, då det
uppfördes i Kristiania. Klausen är ännu en jämförelsevis
ung man och bör ännu i många år kunna vara en af
stödjepelarne för den norska scenen.

I fröken SOPHIE PARELIUS har Kristiania teater
haft och har ännu en förträfflig skådespelerska för det
bredt komiska facket, och detta icke allenast i de
Hol-bergska, utan också i de moderna lustspelen och
komedierna. Hon föddes i Bergen den 18 september 1827
och debuterade i december 1852 på norska teatern i
Möllergaden. 1855 uppträdde hon första gången på
Kristiania teater och har sedan dess varit fäst vid
denna scen, med undantag af ett år, som hon tillbragte
i Paris och två år, då hon spelade på den Björnsonska
teatern, innan den sammanslogs med nationalscenen.

Bland hennes förnämsta roller räknas Grethe i
Wes-sels »Kjaerlighed uden Strömper», Gedske, Nille och

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:28:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fhbts/0344.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free