- Project Runeberg -  Huvuddragen av Sveriges litteratur / 2. 1700-talet /
266

(1917-1918) [MARC] Author: Henrik Schück, Karl Warburg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Roman och drama - Romantiskt drama - Operan

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

andra sidan är stycket även avfattat på alexandriner såsom
de fransk-klassiska tragedierna, och därjämte har
Wallenberg utan tvivel tagit intryck från Shaksperes Othello.

Även Lidner har, såsom förut visats, påverkats av dramen,
och särskilt på 1790-talet blevo dessa känslosamma stycken
de kanske populäraste. Originalförfattarne — skådespelaren
Björn, Per Enbom, som skrev Fabriksflickan, Carl Johan
Lindegren m. fl. — äro väl ytterst typiska för tiden, men
estetiskt ganska undermåliga.

Romantiskt drama.



Men även andra strömningar funnos: först den romaneska
tragedien med ämnen från Frankrikes medeltid och med
en viss smak för det pittoreska och patetiska, ett drama,
som företrädesvis representerades av De Belloy, men som
inletts av Voltaire själv. Vidare den av Baculard d’Arnaud
och Mercier företrädda historiska dramen, som intager
en mellanställning mellan den romaneska tragedien och
den borgerliga dramen med starka intryck från Shakspere
och frossande i gräsligheter och känslosamhet. Samtidigt
utbildades i Tyskland ett dylikt skräckdrama, som vid
1700-talets slut även i Sverige fick en representant i
Skjöldebrands Herman von Unna. Och slutligen möta
vi ännu en konstform, som kanske djupast gripit in i
tidens liv: operan, som i viss mån ger ett uttryck åt den
nyklassiska strömningen, men i vilken ock romantiken
spelar in.

Operan.



Då operan först, under 1500-talets sista år, skapades,
avsåg den, såsom vi minnas, att i en ny form
återuppliva den grekiska tragedien. Men genom inflytande från
herdedramat avlägsnade man sig allt mer från detta mål,
och operan blev snarast ett musikaliskt herdedrama. På
1700-talet togos emellertid senrenässansens strävanden upp
på nytt, och det är fråga, om man någonsin i nyare tid
kommit den äkta antiken närmare än i Glucks till
Calsabigis text skrivna operor. I Sverige blevo dessa tidigt
bekanta. Redan i slutet av det första spelåret uppfördes
hans Orfeus och Eurydice på Bollhuset; sedan gav man
där hans Alceste, hans Iphigenia i Auliden och Iphigenia
i Tauriden. Men det verkligt klassiska i dem tyckas endast
få hava förstått — bland dem dock Kellgren, som var en

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 08:16:25 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/huvudrag/2/0274.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free