- Project Runeberg -  Huvuddragen av Sveriges litteratur / 3. 1800-talet /
268

(1917-1918) [MARC] Author: Henrik Schück, Karl Warburg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Viktor Rydberg, signaturerna, Snoilsky, Wirsén - Viktor Rydberg - “Signaturerna“

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

268
ord framgår — med den unge, den frisinnade Tegnér,
ljusets och klarhetens skald. I sin djupsinniga studie över
det romantiska hos Rydberg har Albert Nilsson också be-
tonat, hurusom Rydberg fortsätter Tegnérs livsverk och
intar samma centrala ställning i det senare 1800-talets kul-
turliv som Tegnér i det tidigare; hos båda tar platonismen
form av en sund praktisk kulturidealism, de förlora sig
icke i drömmar om en översinnlig verklighet, utan hämta
ur medvetandet om denna sin inspiration till ideellt kultur-
arbete.
“Signa- Ungefär samtidigt med att Rydberg offentliggjorde sina
tuiema. obeaktade EJoradikter, utgav i Uppsala en ung skaldekrets
några Sånger och berättelser av Nio Signaturer
(1863), vilka två år senare följdes av en andra samling.
Det var några studenter, som. samlat sig kring den norske
litteraturhistorikern Lorenz Dietrichson, det “Namnlösa Säll-
skapet“, vars syfte var att i anslutning till Runeberg,
Winther och andra realistiska skalder inlägga en gensaga
mot de stora ordens, de tomma, bullrande frasernas poesi
hos en del Tegnérefterbildare och andra; de ville bryta
med efterklangpoesien och jakten efter bilder, de syftade till
enhetlighet, känslighet, natur eller, som slagordet ljöd, “en
sund realism“, därvid det dock onekligen gällde en stili-
serad verklighet, i anslutning till det Schiller-Goetheska
skönhetsidealet, delvis omtolkat efter Vischers estetik, men
lämpat efter den gällande Boströmska filosofiska idealismen,
till vilken då flere av medlemmarne bekände sie.
O
Kretsens litterärkritiska organ blev C. R. Nybloms Svensk
Litteraturtidskrift, som utkom från 1865 och där utom
utgivaren framför allt den unge, tidigt avlidne estetikern
Daniel Klockhoff förde ordet.
Av kretsens diktare var Ernst Björck den tidigast kände
bl. a. genom sina redan 1861 prisbelönade Naturbilder;
det är en blid, något vek och kvinnlig diktare. Honom
nära stod filosofen Pontus Wikner, som gjorde sig gällande
såsom själfull och djuptänkt novellist i anslutning till Ryd-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 08:16:45 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/huvudrag/3/0280.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free