Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
osvikliga tecknet på ett tidsläge, som ligger vida
längre än Lukas bort från den apostoliska urtiden.
Härmed är i grunden redan svaret givet på
frågan angående Matthæusevangeliets ålder. Jülicher [1]
menar också att tidpunkten omkring år 100 e. Kr.
passar bäst på grund av kyrkans allmänna läge: å
ena sidan känner hon sig som världskyrka, å andra
sidan ser hon sin existens hotad genom de hedniska
maktägarne; härmed kommer han tydligen
Pfleiderers åsikt mycket nära. Vida svårare synes det vara
att avgöra, vem som är författaren; att det icke kan
vara aposteln Matthæus är utan vidare självklart,
det troliga är, menar Pfleiderer, att detta evangelium
alls icke är ett värk av en författare, utan att det
framgått ur flera generationers samarbete. Liksom
Lukasevangeliet innehåller även Matthæusevangeliet
till omkring ¾ stoff från Markusevangeliet;
därjämte finnes hos Matthæus en del material, som
saknas hos Markus men återfinnes hos Lukas, och
som huvudsakligen utgöres av yttranden, fällda av
Jesus. Till grund för dessa beståndsdelar skulle
enligt vad flera ansedda forskare, bland dem
Harnack och Jülicher antaga, ligga en särskild, på
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>