Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
genom sitt förbud köttets syndiga drift till
energisk verksamhet och ökar alltså överträdelserna.
Under sådana omständigheter kan ju lagens gagn
synas något tvivelaktigt, men denna svårighet
undanrödjer Paulus medels följande argumentering: »lagen
kom också in, på det att överträdelsen måtte
överflöda; men varest synden överflödade, där
överflödade nåden ännu mer, på det att liksom synden
har härskat medels döden, så skulle ock nåden härska
genom rättfärdighet till evigt liv genom Jesus Kristus,
vår herre.» (Romarebrevet 5: 20).
Vad synden beträffar, så härleder Paulus denna
från Adams syndafall, som har gjort alla människor
till syndare, men om man framställde frågan:
varifrån kom Adams synd?, så kunde Paulus knappt
ge något annat svar än att hänvisa på »köttet» [1].
Ordet kött betyder, så ofta det hos Paulus har en
allmännare betydelse, den yttre materiella delen av
människan, hennes kroppslighet, vari synden
etablerar sitt herravälde. Med synd förstår Paulus icke
en varaktig viljeriktning, en dålig böjelse eller
dylikt [2], utan han personifierar med hednisk realism
synden till ett självständigt väsen, ett handlande
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>