- Project Runeberg -  Kristendomen förr och nu /
286

(1911) [MARC] Author: Bengt Lidforss
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

de kristna sakramenten, sådana de förekomma hos
Paulus och i Johannesevangeliet, så väl med hänsyn
till sina grundtankar som till de yttre formerna
äro av hedniskt ursprung, erkännes numera även
från tämligen ortodoxt håll. Även om vi ej hade
vetat, att Pauli födelsestad Tarsus var en av
Mithrareligionens stödjepunkter, och även om ej de
eleusinska mysterierna i Grekland på apostelns tid haft
den popularitet de faktiskt ägde, så tala apostelns
egna ord härvidlag ett språk, som ej kan
missförstås. När det i brevet till Korintierna heter, att
deras ovärdiga ätande och drickande av Kristi lekamen
och blod varit orsaken till de många sjukdomar och
dödsfall
, som på sista tiden timat ibland dem, så
ligger påtagligen till grund för detta yttrande den
föreställningen, att brödet och vinet äro en med
övernaturliga krafter laddad materie, vars oriktiga
handhavande hämnar sig genom svåra fysiska följder
[1].


[1] Jfr Pfleiderer, Urchristentum I, sid. 301. — Pfleiderer
fäster i detta samband uppmärksamheten på ett annat yttrande
av Paulus, som ypperligt belyser det animistiska grundlaget
för den Paulinska teologin. Det gäller utstötningen av
blodskändaren, som hade sin styvmor till hustru (»ehelichen oder
unehelischen? bleibt ungewiss» säger Pfleiderer): genom ett
högtidligt, i Jesu och församlingens namn uttalat beslut
överlämnar Paulus honom »åt satan till köttets fördärv på det att
anden må bliva frälst på Herrans Jesu dag», d. v. s. han icke
blott exkommunicerade syndaren, utan dömde honom genast
till döden, vars exekution han väntade av satan som dödsängel
och guds straffredskap; genom kroppens på detta sätt åstadkomna
förintelse skulle syndarens själ räddas från det syndiga
köttets fördärvliga infektion ungefär som en läkare genom
amputation av en blodförgiftad lem söker rädda patientens liv.
Syndarens räddning skall alltså i detta fall icke ernås genom en
moralisk uppfostrans sedliga medel, utan på fysiskt sätt genom
att skilja den hotade själen från köttets syndagift i och med
kroppens död, vilken skall åvägabringas av satan: i sanning
en underbar blandning av animistiskt-magiska föreställningar
med motiv från de gammaltestamentliga profeternas ivrarnit
(Pfleiderer, anf. arb., sid. 303).

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 13:22:01 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/krfon/0300.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free