- Project Runeberg -  Kort Fremstilling af Forskjellen mellem den evangelisk-lutherske og den reformerte Lære /
64

(1874) [MARC] Author: Hector Gottfried Masius Translator: Theodor Christian Bernhoft
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - II. Om Naadevalget - VIII Spørgsmaal

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

64

ver Pottemageren ikke Magt over L·eret, af det samme
Stykke at gjøre et Kar til Ære, og det andet til Van-
ære?« Hvilket vi rigtignok allerede ovenfor har besva-
ret, men til yderligere Forklaring af denne Gjenstand
vil vi endvidere i Korthed erindre

for det første om at der i det niende Capitel i
Brevet til Romerne ikke bliver- handlet om det evige
Naadevalg og Forkastelsen, men om Jødernes særlige
Fortrin og Kirke-Ret, hvorfra Gud har forstødt dem,
dog ikke uden videre, men paa Grund af deres Ondskab
og Vantro, og om at han i deres Sted har antaget Hed-
ningerne, hvilke Hedninger han dog advarer, at de ikke
skal blive stolte af denne Naade, ellers kunde de ogsaa
blive afhugne; men for Jøderne beder han, at de som
afbrudte Grene maatte blive indpodede iOlietræet igjen
og omvende sig, Rom. 11, V. 23· 26, hvilket jo ikke
er at forstaa om det evige Naadevalg og Forkastelsen;
thi for det første kunde man jo ikke sige om Hednin-
gerne i Almindelighed, at han har udvalgt dem alle,
og heller ikke om Jøderne, at han har forkastet dem alle.
For det andet bliver jo Forkastelsens Aarsag anført,
nemlig Vantroen, altsaa er det jo ikke nogen ubetinget Be-
stemmelse. For det tredie, saa er det en saadan Forkastelse,
som kan blive forandret; thi de afbrudte Kviste kunne
atter indpodes, men hvorledes kan dette forenes med
den evige Forkastelse? Kan man der ogsaa have det
Haab, at man atter kan antages til Naade? For det
fjerde. Paulus taler jo om et Valg, som man selv
kan forspilde; thi han advarer jo Hedningerne, at de
skal se sig selvhfor, saa ikke ogsaa de blive afhugne
Hvorledes kan dette forstaaes om Naadevalget? Kan
man ogsaa forspilde det? Er der endnu Rum til Frygt,
naar man er bleven udvalgt? Det vil vel ikke de Re-
formerte sige. For det femte. Paulus beder for de
Forkastede, saa kan det altsaa ikke være evig »For-
kastede; thi for disse vil hans Bøn være forgxeves
Deraf følger, at Paulus hverken taler om det evige
Naadevalg eller om den evige Forkastelse.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:13:30 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/luthrefo/0082.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free