- Project Runeberg -  Kort Fremstilling af Forskjellen mellem den evangelisk-lutherske og den reformerte Lære /
65

(1874) [MARC] Author: Hector Gottfried Masius Translator: Theodor Christian Bernhoft
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - II. Om Naadevalget - VIII Spørgsmaal

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

65

For det andet maa ogsaa bemærkes, at Navnene
Jako og Esau ikke betegner Jakobs og Esaus Personer,
men deres Slægt og Efterkommere, som der udtrykkeng
staar ilste Mose Bog 25, V.23: »Og Herren sagde til
hende: Tvende Folk er i dit Liv, og det større skal
tjene det mindre«, hvilket jo heller aldrig har været
Tilfælde med Jakob og Esau; thi det mangler meget
paa, at Esau har tjent Jakob, han har tvertimod ind-
ja et ham Skræk; og da han mødte ham med en Hær,
viste Jakob ham al mulig Ærbødighed og Ydmyghed.
Saaledes taler da Texten: »Jakob har jeg elsket og
Esau har jeg hadet«, slet ikke om Naadevalget, men om
et jordisk Fortrin: hans Førstefødselsret og Faderens
Velsignelse, som kan sees af Historien selv, 1ste Mose
Bog 25 og 27.

De Reformerte kan jo heller ikke bevise, at Esau
er bleven forkastet; det er langt mere troligt, at han
forsonede sig med Gud, da han forsonede sig med sin
Broder. Thi naar Brevet til Ebræerne 12. V.17 siger,
at Esau med Graad søgte Forandring i Beslutningen, men
fandt den ikke, da er det ikke at forstaa med Hensyn til
Forsoningen med Gud, men saaledes, at han med Graad
søgte om Velsignelsen hos sin Fader, men dog ikke
’kunde faa den og opnaa nogen Forandring med Hen-
syn til Førstefødselsretten, —— hvilket atter kan sees af
1ste Mosebog 27, V.38. Saa er det jo ogsaa klart, at
Esaus Forældre ikke har forstaaet det guddommelige Svar
som gjeldende hans Forkastelse eller Fordømmelse, fordi de
har omskaaret ham og altsaa indlemmet ham i det gud-
dommelige Naades-Samfund; men den, som bliver op-
taget af Gud i hans Samfund, han er jo ikke forkastet
af ham ene og alene formedelst en Raadslutning og et
absolut Had. Desuden, siden der med Navnene Jakob og
Esau menes deres Efterkommere, saa maatte deraf følge,
hvis der her tales om Naadevalget, at alle Jøder vilde
være udvalgte og blive salige, saasom de jo ere Jakobs
Efterkommere, hvorimod alle Edomiter vilde være for-
kastede og blive fordømte, saasom de jo ere Esaus Ef-
terkommere, men Job, det levede i Uz i Edom, var jo
en Gud velbehagelig Mand. Saa er det ogsaa at

5

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:13:30 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/luthrefo/0083.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free