- Project Runeberg -  Kort Fremstilling af Forskjellen mellem den evangelisk-lutherske og den reformerte Lære /
108

(1874) [MARC] Author: Hector Gottfried Masius Translator: Theodor Christian Bernhoft
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - III. Om Christi Person - VI Spørgsmaal

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

108

De Reformertes Indvendingen

Første Jndv ending Dersom Artiklen om Chri-
sti Nedfart til Helvede var en særegen Troesartikel,
saa havde Evangelisterne ikke saa rolig tiet stille dermed.

Svar. Endskjønt Evangelifterne tie her, saa er
det jo tilstrækkeligt, at Profeterne i det gamle og Apoft-
lerne i det nye Testamente tale derom; Davids, Peters
og Pauli Ord har vi allerede nævnt og hævdet; hvor-
ledes kunde det være muligt, at denne Sandhed ikke
skulde bestaa, udtalt af tre saadanne Vidners Mund?

Anden Indvending Ordet Helvede bliveri
den hellige Skrift meget ofte brugt om indre Angst og
Sjælens Bedrøvelse.

Svar. Det indrømmer vi gjerne« ja vi negte
heller ikke, at Christus selv ogsaa i denne Betydning
er nedfaren til Helvede, da han udraabte: Min Sjæl
er bedrøvet indtil Døden! Ligesaa: Min Gud, min
Gud! hvi har du forladt mig? Men følger deraf, at
han ikke virkelig efter sin Fornedrelfes Stand som en
triumferende Seierssyrste er nedfaren til Helvede og
at han ikke, idet han forud smagte Helvedes Gift, er
bleven en Gift for det selv? Aabenb. 13-

Tredie Indvending Men denne Helvedes
Angst bliver ellers ikke nævnt i den apostoliske Troes-
bekjendelse, derfor maa Christi Nedfart til Helvede være
ment dermed.

Svar. 1) Christi Sjæls Helvedesangst er ikke
udelukket, naar man tænker —paa Lidelsen, Korset og
Døden. Men 2) om den end heller ikke ellers
var bleven berørt, saa kunde alligevel denne Fortolk-
ning ikke gjælde, fordi Nedfarten til Helvede først føl-

er efter Begravelsen, men nu har Christus efter sin
ZZegravelse ikke følt nogen Angst, thi endnu førend Le-
gemet hvilede i Graven, hvilede allerede Sjælen 1 Pa-
radifgt og i Guds Haand, saa at ingen Kval kunde
naa en. -

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:13:30 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/luthrefo/0126.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free