- Project Runeberg -  Sveriges konst. Från 1700-talets slut till 1900-talets början i dess hufvuddrag /
64

(1904) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

brokig profkarta på olika skolors karaktär och uttryckssätt, och motiven
äro hämtade från olika länder — äfven från Sverige. Det nationella
sträf-vandet tar sig uttryck i en och annan historiemålning, men eljest är den
kosmopolitiska karaktären det utmärkande för 1870- och 80-talens
svenska konst.

Den historiska skolans förste man är grefve Georg von Rosen (f.
1843). Han börjar som hängifven lärjunge af Henri Leys i Antwerpen
och tillämpar dennes stil i kärnfulla och spirituella teckningar och
raderingar med 1500-tals motiv — tidskaraktären mycket starkt betonad —
målar sedan i Pilotys mästarklass sin stora tafla »Erik XIV» (1871) i en
stil, som har alls ingen gemenskap med Pilotys eget målningssätt.
Kompositionen är lika enkel som genialt funnen, den vankelmodige konungen

Fig. 35. G. von Rosen: Porträtt af Pontus Wikner (1896.)
Upsala, Göteborgs nation.

framställes mellan sin goda och sin onda ande, Karin och Göran Persson,
den förra, som sig bör, livit och den senare svart och djäfvulsk att skåda.
Det måleriska problemet är löst med konsekvens i en bred dekorativ stil,
låt vara att målningssättet är slätstruket och tonerna sakna luft. I sina
följande målningar frångår Rosen den stränga stiliseringen: »Karin
Månsdotter besöker Erik XIV i hans fängelse» (1881), »Den förlorade sonen»
(1885, i medeltidsmiljö och nordisk vinter med snö), »Drottning Dagmars
uppväckelse» (1899). Det hufvudsakliga i hans arbeten är i regel mera det
själsliga innehållet än målningen som sådan. Kompositionen kan vara
anordnad på ett sätt, som verkar teater, och medlen, med hvilka verkningen
sökes, knnna framträda väl afsiktligt, men själsuttrycket är gifvet med
innerlighet och djup — hängifvenheten och den gränslösa smärtan hos
Karin i fängelset, blandningen af inbiten, stelnad sorg och af en fröjd, som

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 19:38:06 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ngsvkonst/0068.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free