- Project Runeberg -  Realisme og Realister : Portrætstudier og Aforismer /
209

(1879) [MARC] Author: Herman Bang
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Dramaturgiske Aforismer - Nogle Bemærkninger om Teknik

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

209
kan skjænke, kun et Klædebon under dette Klædebon skal
Digtningens Hjerte banke og Blodet strømme i Aarerne
For fem og tyve Aar siden skrev Chr. Molbech et lyrisk
Drama, der behandler Dantes Priorat i Firenze. Dante har store
lyriske Skønheder og en Dialog, hvis Vers bølger som et svulmende
Hav. Men det blev aldrig opført, og naarTusinder ser «Ambrosius»
er der næppe Ti, der læser «Dante». Hvilken ulig Skæbne!
Og dog vilde det være uretfærdigt at nægte, at Molbech
var ligesaa meget Digter, da han skrev om Firenzes Prior, som
da han lod «Ambrosius» synge til Abigael en Sang, som Stub
vist aldrig har forstaaet paa den Maade. «Ambrosius» ejer ingen
Perle som Dantes Sang til Italia, og Scenen i Foleo Portinaris
Have staar vel jevnbyrdes med Festen i Baronens Sal; Casella
er vel saa godt tegnet som nogen Figur i det fejrede Drama om
Studenten Stub, og Abigael er ikke smukkere end Beatrice.
Alligevel er det ikke blot naturligt, men retfærdigt, at «Ambro
sius» blev «Ambrosius», og at «Dante» staar i Bogskabet, me
dens Abigaels Helt har sin Plads paa Sybordet. Da Professor
Molbech skrev om Italiens store Sanger, var han nemlig kun
Digter, nu er han tillige Tekniker, det vil i et Skuespil som
«Ambrosius> nærmest sige Arrangør. Før kjendte Hr. Molbech
kun Livet, nu kjender han Scenen. Det er Forskjellen. Hvad
enten man er tilbøjelig til at indrømme det eller ej, er det det i
enhver Scene fremherskende sceniske Arrangementstalent, der har
skabt ; Ambrosius’ » Succes. Eller vil man maaske kunne paavise
en eneste absolut original Effekt, en eneste ikke mange Gange
sagt Tanke? Man vil ikke kunne det, men derimod paa hver
Side beundre et Arrangementstalent, der forstaar at sammenstille
Scener som den med Nøglet.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 15:55:45 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/realisme/0227.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free