- Project Runeberg -  Realisme og Realister : Portrætstudier og Aforismer /
210

(1879) [MARC] Author: Herman Bang
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Dramaturgiske Aforismer - Nogle Bemærkninger om Teknik

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

210
Men hvorledes skal vi lære vore Forfattere Teknik? Vi
skal ikke lære dem det. Vi skal kun ’ophøre med at sige dem,
at Teknik er noget Uvigtigt eller endog Skadeligt.
Evnerne voxer med Fordringerne.
Teknik kan tilegnes, og den maa tilegnes.
Da Sardou var ung, tog han en første Akt af et Seribe’sk
Drama for sig, og ud fra denne Exposition skrev han saa et
Drama. Naar han havde fuldendt sit Produkt, sammenlignede
han sin Behandling af Æmnet med den store Mesters.
Nu er han Sardou.
Studium kan imidlertid vel gjøre Meget, ikke Alt. Der
maa et nyt Moment til. Da Professor Molbech skrev «Ambrosius»
havde han været Theatercensor i flere Aar. Gid alle vore dra
matiske Forfattere kunde blive Theatercensorer , eller, al Spøg
til Side, gid de alle kunde faa den samme rige Lejlighed til at
lære Scenen at kjende ! I Frankrig staar Foyererne aabne paa
vid Gab, herhjemme er de lukkede, og Plakater, der melder
«Ingen Uvedkommende tilstedes Adgang», holder Uvedkommende
borte. Og til de Scenen «Uvedkommende» regnes de dramatiske
Forfattere. De overværer aldrig Prøver og faar aldrig Lejlighed
til at tale med de Kunstnere, som de betror til at fremstille deres
Skikkelser.
Men hvert eneste af Sardous Dramaer er halvvejs skrevet
paa Prøverne, og at kjende nøje Kunstnerens Individualitet er
en Nødvendighed for at kunne skrive ham en Rolle som «Am
brosius Stub». Forfatterne bør ikke alene se og kjende Skue
spillerne i Lamperækkens fulde Skjær, men ogsaa i Foyerens
Halvlys. Man siger, at Skuespillere ogsaa i deres Virksomhed
som Skuespillere forbliver Mennesker, overfører Noget af deres

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 15:55:45 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/realisme/0228.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free