- Project Runeberg -  Vetenskapliga tidsfördrif /
163

(1883) [MARC] Author: Gaston Tissandier
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 4. Sannolikhetsräkning och matematiska spel

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

SANNOLIKHETSRÄKNINGEN OCH DE MATEMATISKA SPELEN. 163

otur, hvars orsak spelare ofelbart tillskrifva så att säga ett
öde. Det händer ofta i sådana spel, hvilka bero samtidigt på
slumpen och på spelarnes skicklighet, att den förlorande blir
förvirrad af motgången och söker återvinna det förlorade
genom vågade försök, hvilka han under andra förhållanden hade
undvikit; han förvärrar och förlänger derigenom sin otur. Men
just då är det, som försigtighet är af nöden och som det lig-

Fig. 117. - Fyrkanterna i femtonspelet ordnade slumpvis med
nr 16 borttagen. (Sid. 164.)

ger vigt uppå att fasthålla den öfvertygelsen, att det
ofördelaktiga moraliska intryck, som är förenadt med spelets
ogyn-samma gång, växer med sjelfva oturen*),

De matematiska spelen, hvilka förr i verlden voro
mycket omtyckta, hafva nyligen fått en tillökning i det allmänt
bekanta femtonspélet.

*) Se La Nature. Notice de M. Ch. Boutemps,

VETENSKAPLIGA TIDSFÖRDRIF. H

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:25:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tidsford/0171.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free