- Project Runeberg -  Vid hemmets härd /
81

(1890) [MARC] Author: Carl Aaron Swensson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

UDPINPERIETE I GA "SL ONDEN, 31

skådade från Pisgah-bergets höjd Kanaans lyck-
liga land, ej blott det jordiska utan ock det him-
melska. Fem hundra år till och David sjöng om
detta baner så skönt, att det genljuder än i dag.
Två hundrade och femtio år till och Esaias må-
lade den korsfästes bild, så att dragen godt kännas
igen än i dag. Två hundra år till, och Sakarias
beprisar kraften af förbundsblodet, när det gäller
att frälsa fångarne ur kulan, der intet vatten var.
Röfvaren på korset såg henne vaja öfver slägtet
på stridens och segrens stora dag,och det gaf ho-
nom mod att på sina syndiga läppar taga ord
som varit döda och omöjliga: ’tänkpå mig, när
du kommer i ditt rike!” Och svaret kom om
den öppnade porten till Guds paradis, den port,
som vaktats med ett bart huggande svärd, om
den frälsning, som gäller alla, som gäller dig och
så lyder det: ’4i dag skall du vara med mig i pa-
radis” Hvad? Ja, väl, paradiset är öppnadt,
och det är öppet i dag. Paulus såg på den fa-
Han, när han bekände: "bort det, att jag skulle
af någonting berömma mig om icke af Jesu Kri-
sti kors.” Med höjandet af korsets fana har det
behagliga Herrens år gått in. Ty på den fanan
står bilden af den som led och dog för dig och
mig, och som i oändligt lidande varit upphöjd
på förbannelsens träd för att draga alla till sig.
Liksom de ormbitne fordom skulle räddas ge-
nom att se på kopparormen, så skola de andre
syndarena nu räddas genom att se på Guds Lam,
som bär och borttager all verldens synd. Har
du sett den synen, har du sett den vid Jesu natt-
vardsbord? För hvar och en af oss, som tro på
Herren, är korsets baner ett segrens baner. Det
Ermpa fanan: i detta tecken skall du segra.
Hvad står det vidare på den fanan?

Herren låter höra sig allt intill verldens ändar.

Hvarhelst den korsfäste Kristus predikas, der
blir det ro i hjertat, kanske ej genast, men dock
till slut, och härligare ju längre det dröjer. In-
gen annan predikan än ordet om den korsfäste
duger, när det blir fråga om frid, frid för hjertat
och frid för samvetet. Guds röst följer korsets
predikan. Ja, just denna predikan är Guds röst
till oss. Gud talade för Sinai, men det förskräck-
te menniskorna, så att de fruktade sig och flydde.
Gud talade på Golgatha, men då drogos menni-

skobarnens arma, skuldbelastade hjerta till ho-
nom. De förstodo, att det var ett annat tungo-
mål än det, som de hade hört vid Sinai, och de
misstogo sig ej. Hör huru älskligt texten talar
om Guds folk; I Sager dottren Zion, PDottren
Zion! Man känner genast evangelii rena, ljufli-
garoch friska dofti dessa ord. Ja, här är det
också fråga om evangelium. På korsbaneret står
intet lagens och förbannelsens ord. Här vankas
nåd för arma, här delas bara tröst, här heter det
förbarma. Märk vidare,huru det heter. Si din
salighet kommer. Vi tro ofta, att vi måste söka
upp Gud, ja, kanske gå långa vägar, för att finna
honom. Nej broder, så är det ej, Gud kommer
till oss, och när han kommer, medför han hela
sin salighet. Var viss på det, Gud har sökt oss
länge, innan vi söka honom.

Hans arbete och hans verk skola icke vara utan
frukt.

Här höra vi ännu tröstens ord. Det är sagdt
till dig, du bekymrade själ. Du kanske icke vå-
gar tro Guds nåd eller om du trott den, så be-
dröfvas du så djupt af din stora ovärdighet. Du
tycker, att det är både för. stort. och till och med
orätt, att du så der fritt skulle kunna blifva frälst.
Hvad tänker du på? Hörer du orden här ofvan?
Låt mig fråga dig: tror du att Jesus har dött för-
gäfves? Tror du, att Golgatha var en synvilla?
Tror du, att du kanske var bortglömd i det stora
köpet? O, nej, han skall. bära frukt och bära
fruktiförrdig) justtör dig. Eroridu det?

Jag ser vidare i dessa orden: det heliga folket
och Herrens förlossade. Hvilka sköna benäm-
ningar. Det heliga folket. Du, som ingen he-
lighet ser hos dig sjelf, hvad säger du om ett så-
dant namn? Ack det kanske bekymrar dig i
stället för att glädja dig. Du ville så gerna vara
helig, men du kommer ständigt till korta. Du
känner ditt gamla hjerta vara så styggt och elakt.
Huru stårdin sak? Jo, hörer du Jesus till, så
hörer du till det heliga folket. Huru har det
folket blifvit heligt? Jo, de hafva tvagit sina
kläder i Lammets blod. Det gör oss heliga och
täcka inför Guds åsyn. Har du tänkt på det?
Och sedan får jag ock kraft och lust att vandra i
ett nytt lefverne, fastän aldrig så kraftigt, så helt,
så fullkomligt som jag efter den nya menniskan

ville och åstundade. Herrens förlossade, hvad
6

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 13:50:37 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vidhemhard/0109.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free