- Project Runeberg -  Vor gamle bondekultur /
147

(1923) [MARC] Author: Kristofer Visted
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Fødsel

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Fødsel 147

Golfstrømmen blir ført op paa vore kyster. Denne blev lagt i kokende
vand, som man gav barselkonen at drikke, naar fødselssmertene blev altfor
langvarige; eller man lot hende drikke brændevin av dens hule skal. Ende-
lig var ogsaa ytordenstener" et søkt middel for jordmødrene til bruk under
fødselen.

I Hardanger har man brukt en bjørnelabb i barnsnød. Den blev an-
vendt naar barselskonen ikke kunde føde barnet; hun blev da gnedet med
denne bjørnelabben og dette skulde hjælpe til at fremme fødselen. Den
blev hentet lange veier og laanet gik i største hemmelighet. Bruken av
bjørnelabb ved barnefødselen har tydeligvis sammenhæng med den gamle
tro, at bjørnen forfølger frugtsommelige kvinder og søker at rive barnet
fra dem.

Enkelte barn var alt ved fødselen utkaaret av lykken. Dette sjaldt først
og fremst ,søndagsbarn". ,De barn som fødes om søndagen, pleier ikke
leve længe”, het det i Telemark; ,,men lever de, da kan tusser eller spøkeri
- ikke gjøre dem nogen skade; ja en søndagsfødt kone behøver ikke at frygte
for noget mens hun lager til barsel." Et barn som var født med ,seierhue"
(sigrhuva, d. v. s. efterbyrden) paa hodet, var ogsaa lykkebarn. Den ansaaes
for et vern mot ulykker; og det hændte derfor, at den blev baaret indsydd
i en pose om halsen; for saa længe han hadde den paa sig skulde hverken
ild eller vand skade ham. Denne forestilling var meget utbredt. Dickens
fortæller i »David Copperfield” en munter historie om hvorledes hans
useiersskjorte", som skulde hindre folk fra at drukne, først blev avertert
tilsalgs, men ikke opnaadde den forlangte pris, men ti aar efter blev
bortloddet.

Det er gammel tro, at hvis et barn har skreket i mors liv, skal det
engang begaa en halsløs gjerning; som bekjendt var dette trodd om kong
Kristian II. Et tilfælde av denne overtro oplevet en prest i Sætesdalen i
aaret 1800. En kone fra et nabosogn kom med sin gut for at søke raad hos
ham. Gutten hadde tydelig, saa baade hun og flere andre hadde hørt det,
skreket i mors liv, mens hun gik frugtsommelig med ham. Da hun hadde
fortalt dette til sin mand, erklærte han det for et forvarsel for en barnet
overhængende stor ulykke, og raadet hende jo før jo heller at reise med
gutten til den eneste, som kunde fri ham fra denne truende skjæbne, til
skarpretteren i Kristiansand; og denne skulde da svinge bøddelsverdet over
hans hode, for at varslet paa denne vis tilsynelatende kunde gaa i opfyl-
delse, og en virkelig ulykke saaledes bli avverget.

Saasnart barnet er født, er det utsat for efterstræbelse av tilværelsens
mange onde magter, og mot disse maa det derfor beskyttes med de mid-
ler som efter folketroen stod til raadighet. Det blev vasket i vand som var

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 13:58:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vorgamle/0163.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free