- Project Runeberg -  Vor gamle bondekultur /
149

(1923) [MARC] Author: Kristofer Visted
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Fødsel

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Fødsel 149

hadde avkrævet nogen av disse, Som man ser, hadde overtroiske forældre
en hel del at vareta ved navnegivningen for ikke at støte væsener, som
mentes at ha krav paa at mindes. Hændte det nu ovenikjøpet, at den, som
»gik efter navn”, i levende live hadde været et slet subjekt, trodde man, at
hans onde egenskaper kunde gaa over paa barnet, om det fik hans navn;
lægger man saa til denne frygt troen paa, at ysjølik og landslik ikke for-
likes om navnet”, d. v. s. at det kunde ha skadelige følger at kalde et og
samme barn op efter en, som var kommet bort paa sjøen, og en som hadde
faat kristen jord, saa har man et begrep om den vaande, hvori egtefolk
kunde bli stedt, naar deres nyfødte skulde opkaldes. I regelen ihukom man
den avdøde ved at gi barnet hans fulde navn; var der altfor mange ansø-
kere, flettedes blot forbokstavene i deres navn ind i barnets navn; det var
f. eks. nok, om forbokstavet i Søren optraadte som slutningsbokstav saale-
des som i Jens. Man tænkte sig, at den døde hadde lyst til atter at leve paa
jorden, og at han hadde evne til at hevne sig, hvis han ikke blev ihukom-
met. — Var en som p»gik efter navnet" blit glemt ved navnefæstningen
eller blit forsætlig overset, saa blev barnet sykt. Botemidlet mot sygdommen
var at skjære det navn barnet skulde hat, ind i et stykke træ og kaste dette
paa havet, hvis den døde, som vilde bli opkaldt, var omkommet paa sjøen,
eller stikke det i kirkegaarden, nvis han var begravet der. Mangen gammel
altertavle i Nordland har paa baksiden en mængde indskaarne eller skrevne
navnebokstaver. Dette er navn paa avdøde, som ikke var blit opkaldt, og
som troddes at bli tilfreds ved at mindes paa denne maate."

Barnefødsel blev feiret med et gilde, barsel (egtl. barnsøl). Til dette
bragte grannekonene barselgrøt i dertil bestemte, ofte vakkert dekorerte
erøtambere. Skikken skildres i Sætesdalen saaledes av Skar: »Dei bar
senggraut daa til fatik som til rik; heile garden bar, skylde og uskylde. Alle
kom same dagen. — Det var god gryngraut i ein nottungs amber. Der
fylgde med eit smørstykkje, tvo-tri merker etter som skyldskap var. Naar
so sendingkona kom fram imot huset, la ho smøret midt i grauten, so der
braana noko av til ho kom inn. Daa la dei det paa ein talerk og hadde det
til aa bræda i grauten kvar gong dei aat. — Der var gjestebod so det flødde,
naar sendingskonorne kom. Der var slik drikke."

Denne skik er visselig ældgammel og hadde oprindelig religiøs be-
tydning. Paa Færøene heter nemlig det første maaltid som barselkonen
indtar, nornegrøt (nornagreytur) og det er utvilsomt samme ord som gaar
igjen i den sætesdalske ynoenegraut". Den sættes saaledes i forbindelse
med troen paa de hedenske skjæbnegudinder, nornerne; og at disse
ved denne anledning ogsaa har været gjenstand for dyrkelse, synes at

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 13:58:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vorgamle/0165.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free