- Project Runeberg -  Vor gamle bondekultur /
150

(1923) [MARC] Author: Kristofer Visted
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Fødsel

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

150 Fødsel

fremgaa av følgende scene i Fdda-kvadet om Helge, hvor hans fødsel
skildres:

Nait vart i gard, baud han hævaste
nornir kom der, hovding verte
som gjævingen liv og beste buggen
og lagnad sette, -— i Budlung-ætti.

Og derefter slynget de hans skjæbnes traader:

Spann og snudde Aust og vest
strengir av gull, dei endane løynde,
teste deim midt der millom laag
under maane-salen. landi aat kongen.

Nornerne var fedselsgudinder, som efter Eddadigtene »hjælper i nød
og forløser mødre med sønner”, og den som skal forløse fødende kvinder
maa kjende hjælperuner og bede om »dugende disers (d. e. nornernes)
bistand”.

Den samme forestilling møter vi ogsaa i sagaen. Og i eventyret finder
vi nornerne optræ som »De tre mostre", der hjælper under vanskelige for-
hold. Det synes derfor som man i barselgrøten oprindelig maa se et offer
til nornerne, forat de skal spinde skjæbnens traader godt for barnet og bistaa
det i farefulde omstændigheter. Istedetfor nornerne optrær i kristen tid
jomfru Maria, og :ermed hænger det sammen, at hun i folkeeventyret op-
trær som jordemor, hvorfor hun ogsaa blir paakaldt ved barselkoners
forløsning:

Alle barselkoners ve og smerte

skal gaa dig, Jesu, og Jomfru Maria til hjerte.
Jesus med din snilde moder,

som er og blir til alle gode,

bed din moder sig indfinde

til at løse denne kvinde

av sine veer og barselsnød.

Barnsølet, som under hedenskapet antagelig var knyttet til navnegiv-
ningen og vandøsningen, som er en gammel hedensk ceremoni, overførtes
med kristendommen til daaben. Ffterat barnet var døpt, skjænket faren
hver av fadderne en pengegave, som de kjøpte drikke for, antagelig øl,
som de har drukket for barnets sundhet. Efter hjemkomsten gav de barnet
sin faddergave, som gjerne bestod i penger. Ogsaa under hedenskapet var
der knyttet gaver til navngivningen, som vi finder det i det ovenfor nævnte
Helge-kvæde.

Av kristelig oprindelse er derimot skikken med barselskoners kirke-
gang, som almindelig fandt sted forut for barnedaaben. Den grunder sig

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 13:58:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vorgamle/0166.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free