- Project Runeberg -  Vor gamle bondekultur /
156

(1923) [MARC] Author: Kristofer Visted
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Frieri og bryllup

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

156 Frieri og bryllup

det egentlige nattefrieri. Det var en ære for en jente at ha flere friere, og
hun lot dem derfor ofte gaa paa frieri i adskillige aar, uten at foretrække
nogen enkelt; disse friere kaldtes da for varastyre eller belevekje.

Nattefrieriet har været ilde anset fra et moderne sedelig standpunkt,
og der har derfor været reist en bevægelse imot det som et usedelig for-
hold, idet man gav dette skylden for forskjellige uregelmæssigheter i sede-
lig henseende paa landsbygden. Men denne skik har visselig været grundig
misforstaat, og det er først den danske historiker Troels Lund som har stilt
den i et rigtigere lys. Naar pikene mottok besøk paa sengen, saa var der
for ældre tiders opfatning intet anstøtelig deri; det var gjængs ogsaa inden
samfundets høieste kredser at kvinder mottok visitter liggende tilsengs.
Dertil kom at pikene hver lørdagsnat, i motsætning til ellers, laa fuldt paa-
klædd paa sengen, og der var desuten gjerne flere piker tilstede i samme
rum. Guttene som kom paa besøk, maatte be om lov til at komme ind og
til at lægge sig paa sengen ved hendes side, og ethvert forsøk paa nogen
usømmelig het var nok til at gjøre vedkommende umulig i bygden. E. Sundt
fortæller en historie som viser hvor streng man var i saa henseende:

Ö En gut var blit forlovet med en pike i en nabobygd. Forlovelsen var
nok kommet istand efter forældrenes foranstaltning, og de to unge folk var
nok ikke videre kjendt med hinanden da gutten avla det første høitide-
lige besøk i hendes forældres hus. Det blev aften, og de skulde gaa
tilsengs sammen — det var i sin orden. Piken laa allerede paa sengen,
men fuldt paaklædd, og gutten kaster av sig trøien og spænder skoene av,
ikke videre. Han fulgte heri sin bygds skik. Hun blev oprørt. » Kaster du
trøien, saa kast broken og !" — roper hun og styrter ut av stuen. Han staar
ynkelig igjen, og jeg vet ikke om det blev godt mellem dem siden.”

Troels Lund paastaar endog at nattefrieriet med alle sine vedtagne
skranker har utgjort en sedelig magt av ikke ringe betydning, og at den
gammeldagse skik i sedelig henseende bar prisen frem for de nyere
forhold.

Talte man med bønder om det uanstændige i disse natlige besøk, fik
man det naturlige svar: Korleis skal me areleis finna kvinnfolkje aaleina.
Me liggje i klædna hjaa kvarandre."

Fra en mand der selv var opvokst paa landsbygden og fuldt fortrolig
med vore bønders tankegang foreligger der en uttalelse angaaende dette
forhold, som fortjener opmerksomhet. Denne skik er," sier L M. Søegaard,
»utbredt over det hele land, og uagtet den maa fordømmes som nedbry-
tende moraliteten, er den dog efter min mening av et rent utspring. Naar
nemlig to unge mennesker fatter tilbøielighet til hinanden, søker de paa
grund av den hos os alle i større eller mindre grad medfødte undseelse at

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 13:58:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vorgamle/0172.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free