- Project Runeberg -  Vor gamle bondekultur /
157

(1923) [MARC] Author: Kristofer Visted
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Frieri og bryllup

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Frieri og bryllup 157

holde saavel denne tilbøielighet som den derav følgende nærmere tilslut-
ning eller forlovelse hemmelig. Saaledes er det i alle stænder; men blandt
de fornemme viker hemmeligholdelsen snart for en pompøs deklarasjon
av forlovelsen med stor middag for slegt og venner. Paa landet derimot,
hvor man længst har kunnet bli ved det naturlige, faar kun de nærmeste
visshet om forbindelsen, og først henimot den tid da brylluppet skal staa,
vedgaar man den ogsaa for andre. At de forlovede imidlertid gjerne vil
tales ved, er jo meget naturlig; men da nu dette efter deres synsmaate ikke
kan ske offentlig eller ved høilys dag, vælges aftenen eller natten dertil.
Av agtelse for »jenta si" og i følelsen av forehavendets vigtighet ifører
gutten sig da sine kirkeklær, og saa ubemerket som mulig iler han — efter
en sluttet travel uke — til det med længsel ventede møte. — Naar jeg
ovenfor har sagt at denne skik er farlig for moraliteten, da kan dette ikke
gjælde de her omtalte redelige friere, skjønt de vistnok har mange fristelser
at bestaa. Det er det uredelige frieri, eller de som »frier paa narreri", der
har gjort den oprindelig tilladelige skik til en uskik. De er ogsaa let kjen-
delige derpaa at de for det meste lægger avsted i sine hverdagsklær, ofte
samler sig i flokker, og — lar det sig gjøre — tar de folks hester, paa hvilke
de med støi og leven farer avsted mangengang hele mil."

Denne skik at de unge mænd avla pikene besøk om lørdagskvelden,
skriver sig vistnok fra middelalderen, da den synes uforenelig med oldti-
dens opfatning av kvinden, og skyldes vel derfor den høiere vurdering av
kvinden som kristendommen bragte med sig, og den friere omgangstone
som riddervæsenet utviklet. Dette natlige besøk hos den elskede skildres
ogsaa hyppig i riddervisene, næsten altid med samme ord og vendinger:

Han klappa paa dyrri med fingrane smaa:
»Aa lat upp, Sylvelin, skreid loka ifraa!"

»Aa ingen so hev eg til stevnar lagt,
aa ingen so lukkar eg inn um natt."

Han klappa paa dyrri med handskar paa hand:
»Kjenner du ’kje Knut liten, din festarmann?*

Aa Sylvelin ha paa sig stakken blaa,
ho skreidde dei lokunn’ baad” til og ifraa.

I de nyere stev er dette et av de hyppigst behandlede emner, og man
møter her en hel del livfulde smaatræk. Vi finder jentene gjøre forberedel-
ser til lørdagsbesøket i følgende stev:

Og som det leid no til laurdagskvelden,
bar Heibø-gentunn” til sope hjellen;

dei drog or vegjen baad’ beit og toll,
at inkje belann’ skull" rull’ ikoll.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 13:58:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vorgamle/0173.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free