- Project Runeberg -  Vor gamle bondekultur /
161

(1923) [MARC] Author: Kristofer Visted
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Frieri og bryllup

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Frieri og bryllup 161

kvelden forhandlet om fæstegave og om de skulde nyde gaard av hans
eller hendes forældre og de videre omstændigheter.

Under frieriet blev frieren enten utenfor i tunet og gjemte sig bort,
eller han spilte den stummes rolle paa en krak ved indgangsdøren. Denne
kro kaldtes derfor sommesteds for »belehyrne". Naar saa forældrenes
samtykke var erhvervet, gjaldt det at faa fat i jenten. Det var ikke altid saa
let en sak. De almindelige sømmelighetsbegreper fordret at hun ikke alene
ikke la sine følelser for dagen, men det var endog tegn paa en prisværdig
blyghet naar hun ved denne leilighet gjemte sig bort; og gaardens øvrige
jenter bistod med at skjule hende. ,Man skjulte den stakkars pike i høi og
halm; ja i kister fandtes hun ofte krumsluttet og næsten kvalt; endog i et
gammelt hult tuntræ stod hun halve vinternatten. Fandtes hun endelig,
maatte hun dog drages med magt, forsvart med neb og klør av de mange
piker,” fortæller provst Hertzberg fra Hardanger.

Denne eiendommelige skik, som ogsaa er vel kjendt hos andre folk,
dannet et fast led i det ceremoniel som maatte iagttages forat alle former
for egteskapsstiftelsen skulde være i orden. Den har sikkert oprindelig
været uttryk for en bestemt idé eller et eiendommelig forhold som senere
er blit uforstaaelig; men ikke desto mindre overholdtes skikken med den
største samvittighetsfuldhet indtil den siste tid. Man har trodd at skikken
muligens kan være en levning fra den tid da man bortførte bruden som
rov. Det er ogsaa mulig at det er denne eftersøkning av piken som hadde
gjemt sig, som oprindelig blev betegnet med ordet bryllup (brudhlaup
— brude-løp).

Naar jenten endelig er kommet ind i stuen, blir hun gjort bekjendt
med overenskomsten, som derefter besegles ved at de unge gir hinanden
haanden, og likesaa forældrene paa den ene siden og belemændene paa
den andre. Dette kaldes fæstermaal, og de under haandslaget avsluttede
betingelser var vidnefaste og ansaaes for retsgyldige. De unge ansaaes
almindelig fra nu av for egtefolk, og fæstermaalet har indtil det siste efter
den folkelige opfatning været den egentlige egteskapsstiftende akt.

Enhver høitidelig handling maatte i ældre tid besegles ved et gilde,
og saaledes ogsaa frieriet ved et fæsterøl eller belevetle hos jentens far. Til
dette blev paa guttens side kun indbudt hans forældre samt et par »bele-
mænd” og ,belekoner"; hans søskende var ikke tilstede. Jentens far hadde
paa sin side indbudt to »svaramenn" samt endel slegt og granner, som
sitter tilbords naar belemændene kommer. Ofte hadde »belen" med sig et
helt følge unge mænd, som forut var rikelig bevertet i hans hjem, og rider
sammen med disse til fæstegaarden. Idet de rider ind paa gaarden, møtes

de av nogen tilsynelatende tilfældige, ofte bare en smaagut, som later som
11 — Kristofer Visted: Vor gamle bondekultur.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 13:58:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vorgamle/0177.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free