- Project Runeberg -  Vor gamle bondekultur /
160

(1923) [MARC] Author: Kristofer Visted
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Frieri og bryllup

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

160 Frieri og bryllup

forføier sig hjem. Det er derfor ikke tegn til opslag; men angrer han paa
tilbudet, blir han dermed borte for altid; hvis ikke, da bærer han dem til-
bake næste lørdagskveld. Vil hun derimot ikke ha ham, kommer hun straks
tilbake med dem, ja tar dem ofte ikke i sin haand."

Men det var ikke alle jenter som var saa heldige at ha friere, og dette
gjaldt naturligvis særlig de fattige; det var da ingen anden utvei for at faa
dem forsørget end at forældrene bød dem frem for den giftefærdige ung-
dom. Paa Søndmør var det saaledes skik, at en mand som hadde en mand-
voksen datter efter endt gudstjeneste tok hende i haanden og ledte hende
op og ned kirkegulvet i nærheten av stolene der ungguttene sat, idet han sa
i en sagte tone: Mi dotter vil mande seg idag." Dette maatte han ofte gjenta
flere ganger, indtil en av guttene som syntes godt om jenten, la en
penge i en ,slire" (en tom skindpung) som hang i beltet hendes eller stikke
sin tollekniv i en tom slire hun bar. Men det hændte nok ogsaa ofte, at
ingen av guttene, uagtet dette blev gjentat flere kirkesøndage efter hinan-
den, efterkom opfordringen; og da kan en nok vite at jenten ved hjemkom-
sten fra kirken maatte døie haansord av de andre: Den tausen kom hjem
fra kirken med tomme sliren idag." Efter en meddelelse fra Kinsarvik i Har-
danger pleide man i gamle dager naar trolovelsen skulde offentliggjøres,
at foreta den samme ceremoni; hendes far eller formynder tok hende da
med sig til kirken og ledte hende tre ganger rundt kirken idet han sa: »Mi
dotte eller gjento ve gifta seg." Hendes frier kom da og stak tollekniven
sin i den tomme sliren hun bar. Og herved var trolovelsen offentliggjort.
med denne slire maatte hun sitte tilbords paa sin bryllupsdag.

Naar gutten hadde faat jentens ja og desuten sine forældres samtykke,
fremførtes det formelle frieri for jentens forældre. Dette blev dog ikke
fremført av frieren selv, men gjennem en »agtendes mand” som hadde
øvelse i den slags erender, og som kunde tale godt og kjendte de for mali-
teter som maatte iagttages. Han kaldtes i de forskjellige bygder fyregangs-
mann, belegut, snaksmann eller kvammelsmann (kvam-bels-mann, d. v. s.
den mand som beiler til kvinden). Han skulde bære op maalsevnet.

Ved det første besøk forlangtes intet bestemt svar. Dette lød i Har-
danger kort og fyndig saaledes: Tio læra! — Der maatte nu ventes en
maaneds tid før man æsket svar, og ved denne anledning fulgte frieren
selv med. Det maatte helst være en lørdagsaften eller en helligaften. Jen-
tens far var paa forhaand underrettet herom og har paa sin side tilkaldt to
mænd (svaramenn). Idet foretalsmanden holdt i ljorestangen, frembar han
saa maalsevnet.

Var svaret samtykkende, hvad man allerede underhaanden hadde for-
sikret sig om, blev belemændene indbudt tilbords, og der blev da utover

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 13:58:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vorgamle/0176.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free