- Project Runeberg -  Vor gamle bondekultur /
236

(1923) [MARC] Author: Kristofer Visted
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Fester og festskikker

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

236 Fester og festskikker

grundtræk. Men forestillingen om at julen har været dødsfest gik ogsaa
over i kristendommen og antok karakter herav. Det har saaledes været
almindelig tro, at julenatten samles alle de døde fra kirkegaarden til guds-
tjeneste i kirken. Meget utbredt og henlagt til forskjellige kirker er sagnet
om konen som skulde i fropræken, men kom for tidlig og overvar de
dødes gudstjeneste. Vel kjendt er Asbjørnsens fortælling om madam
Evensen i Vor Frelsers kirke i Kristiania. Den samme historie henlægges
ogsaa til Kviteseid kirke. Her møtte en kone sin avdøde søster som sa:
»Vi er drauger; nu faar du løpe; ti se din bestefar, hvor vred han er,
fordi du ikke har kaldt ham op (reist ham op); han vil dræpe dig. Kan
du komme hjem, inden han faar fat paa dig, blir du frelst.” Konen løp
derpaa som søsteren hadde sagt; men da hun hadde tre fjerding vei at
løpe, naadde dødningen hende igjen, grep hende og klemte hende, saa
hun døde to dager efter.

Det var særlig julens første del, dagene efter solhvervet, som bærer
præg av dødsfestens uhygge. Men med juledagene kommer festen ind
i et nyt spor og gir fra nu av uttryk for den mest løsslupne glæde. Vi
er hermed kommet over til nytaarsfesten og de talrike skikker som tar
sikte paa det kommende aar. Det gjaldt nu at befordre gaardens vel-
færd og trivsel paa folk og fæ i det nye aar ved de midler som folke-
troen raadet over. Og den tanke som ligger til grund for alle disse skik-
ker synes at være den, at det man foretar sig ved aarets begyndelse, har
magisk virkning paa hele det følgende aar.

Naar vi ønsker hinanden »glædelig jul" eller godt nytaar", saa er
dette en pen gammel skik, som viikke tillægger nogen særlig dypere betyd-
ning. Anderledes var det i gamle dager; da var dette en meget alvorlig
sak; og lot man være at frembære den sedvanlige julehilsen, het det
at man tapte sin lykke. Og for den hvem man overbragte ønsket, hadde
dette en real betydning.

Et godt ønske likesom et ondt, en forbandelse eller trussel, tilla man
en magisk virkning. Vi har endnu et minde om denne gamle folketro
i uttrykket yder kan gaa troll i ord". Det var saaledes i den tro, at man
derved virkelig befordret hinandens veliærd, at man ønsket hinanden
»glædelig jul" eller ygodt nytaar".

Ut fra denne opfatning av juleønskets virkning var det, at man ikke
alene ønsket sine medmennesker, men ogsaa gaardens husdyr en glæde-
lig jul. Paa hvert kreatur i fjøset ropte budeien god jul” ind i øret. , De
maa "kje lengjast etter sumaren; det er jul idag," sa hun til kjørne juledags
morgen, naar hun kom ind i floren. pEt vel, trivs vel, det er julekveld
ikveld!" sa hun julaften til kreaturene, idet hun rakte dem kveldsmaten.

å

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 13:58:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vorgamle/0254.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free