- Project Runeberg -  Vor gamle bondekultur /
241

(1923) [MARC] Author: Kristofer Visted
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Fester og festskikker

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Fester og festskikker 241

i en ridende stilling; den anden ende av stangen dannet halen; og over
det hele blev en stor skindfeld tilheftet. Han passet det gjerne saa, at
han kom til folk, mens julegrøten stod paa bordet. Det hørte til at
traktere julebukken med en dram og juleøl samt en eller et par skeer
grøt at smake, at si, dersom folk vilde agte paa saadant." I det Man-
dalske pleier man ogsaa at lage et billede av en buk av en stor træ-
kubbe. Denne julebuk blev av ungdommen stillet op foran et eller andet
hus julenatten, saa den blev det første folk fik øie paa juledagsmorgen.
I Sætesdal, fortæller Skar, gjorde man under kornskuren bukker av aks;
dem skulde bukkekiddene ha i julen; de kom aldrig sammen med andet
korn, men blev ophængt i loftet. Til jul slagtet de ogsaa en buk, som
var gjødet fremfor de andre; denne julebuk fik yoksebukkann’" som var
bundet om høsten. I dette siste tilfælde er altsaa julebukken sat i for-
bindelse med indhøstningen av kornet. Og dette gir os et fingerpek om,
at denne skik fra først av ikke bare har været løier.

Vor folketro kjender ogsaa en mystisk buk, som holdt til ute i
naturen. Fra Mandal heter det, at julebukken holdt sig i skogene om
sommeren, men kommer hjemover et stykke hver dag. Lille-julaften er
han i badstuen, julaften er han i krokene i huset og søker at ta de smaa
barn som kommer der. Han kommer egentlig for at smake paa jule-
grøten. Naar han har gjort det, gaar han igjen. Og paa Søndmør nær-
mer julegjeiten sig fra fjeldene langsomt til gaarden efterhvert som julen
nærmer sig. Julaften er hun endelig i gaarden. Julebukken som ligner
en almindelig buk, kommer julaften omtrent ved midnat, heter det paa
Nordmør, og tar plass bak ovnen. Den vil ha kveldsmat som der sættes
til den. Faar den intet, ødelægger den alt inde i stuen. — Fra Sørlandet
heter det, at før i tiden kom »julegjeida" hvert aar straks før jul til en
heller paa Fedjesdal, som kaldtes Smiehelleren. Der ventet den paa at
faa julegrøt og øl. Naar den ikke fik øl, lurte den sig ned i kjelderen
og drak op øllet.

Vi maa tro, at der bestaar en forbindelse mellem denne julebuk og
julebukoptoget. Som vi siden skal se, forestiller denne buk kornbukken,
som om sommeren holder til i akrene, men da disse blir skaaret, flygter
den tilfjelds, men nu i julen søker den tilbake til gaarden for at nyde
godt av julekosten. Det er ogsaa tydeligvis julebukkens indtog paa gaar-
den, som fremstilles dramatisk under julebukoptoget. Herunder blev det
ogsaa sunget en vise, og paa et bestemt sted i sangen falder bukken
død til jorden, og de øvrige slaar løs paa den med sine stokker, hvor-
efter den pludselig reiser sig igjen og er mere levende end nogensinde

før. Denne scene har tydeligvis forestillet kornbukkens død og opstan-
16 — Kristofer Visted: Vor gamle bondekultur.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 13:58:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vorgamle/0259.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free