- Project Runeberg -  Vor gamle bondekultur /
245

(1923) [MARC] Author: Kristofer Visted
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Fester og festskikker

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Fester og festskikker 245

for dei som dei vilde beda. — Dei gjekk med rædsle alle som hadde
born, naar han kom den dagen."

Ved slutningen av julen, den 11. januar, som de gamle kaldte » Bro-
kis- eller Bryckismesse*”, blev alle levninger av julekosten samlet og lagt
i gryten og derefter fortært. Men alle stubber av julelysene blev samlet
og gjemt til helsebot for folk og fæ. For alt som hadde staat paa bordet
julehelgen igjennem, hadde en særlig kraft.

Efter gammel skik varte julen til 13. januar, som derfor het y»tju-
gendedagen". Man skulde ha noget igjen av juleøllet til den dag; og
den blev ogsaa feiret med et stort gilde, hvor der særlig blev drukket
kraftig. Man »danset julen ut" hele natten igjennem; i enkelte bygder
var det skik at jage julen ut" med bjerkekvister og limer.

Aa naa har jula ende,
aa naa e gleda gløymt,
heter det i et gammelt stev.

Man vendte nu tilbake til ,strieskjorten og havrelefsen". Den føl-
gende dag blev det daglige arbeide gjenoptat. Hertil knytter der sig
forestillinger om varsler for arbeidet og velstanden i det hele tat i det
kommende aar. »Naar dei trekste, spann eller karda fysste gongen etter
nyaar, eller hadde gjort det, so kalla dei dei fysste, som kom, yembæts-
folk". Det fysste kvinnfolke, som kom, vart ylovekjæring", yrokkekjering"
eller ,ykarekjering”, og ho maatte inkje ha vori der paa garden etter
nyaar. Kvinnfolki slo berre nokre slag med flygelen, spann og karda litt,
og den fysste karen, som kom, vart ,laavemann”, »rokkemann" eller

ykarekall". Det maatte "kje vera den same alle tri gongine. Var gem-.

bætsfolki" gamle, vart det kleint konn og mykje ull. Var dei rike eller
saag godt ut, um dei var gamle, spaadde det betre. Kom det bonn,
so sa dei: yDæ æ "kje sak faa slike æmbætsfolk. Dei veksa i hendan.*
yLovekjeringa” skulde gjeva guten eit vottepar. sRokkemanden*” skulde
gjeva gjenta ein handtenrokk." Saaledes var skikken i Numedal, og
ganske ens skildres den i andre bygder.

Vore hedenske forfædres aarlige festcyclus er meget litet kjendt;
men det synes som det til hver nymaane har været knyttet en fest, hvor
den nye maane blev »fagna". Ihvertfald synes.den gamle skik at hilse
paa nymaanen at være en levning herav. Fra Island findes det ogsaa
en skildring av de festskikker, hvormed aarets første maaneder blev
aapnet, og som tydeligvis er av stor ælde. Thorre blev hilset paa den
første morgen i maaneden av husfædrene ved gaardens port og blev
buden at stige ind, hvorunder bønderne maatte være i bare skjorten og

Nik ves Ar å

RE EE

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 13:58:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vorgamle/0263.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free