- Project Runeberg -  Vor gamle bondekultur /
249

(1923) [MARC] Author: Kristofer Visted
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Fester og festskikker

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Fester og festskikker 240

Paaskemorgen skulde man ikke gjøre op ild tidlig paa skorstenen;
naar man saa endelig blev nødt til det, skulde den gjøres av ni ved-
slag. Man trodde, at den hvis skorstenspipe først røk om morgenen,
skulde faa ulykke baade paa folk og fæ, og at disse vilde bli utsat for
rovdyr eller trolldom. Denne tro har vel sin grund i, at dette var kir-
kens største helligdag, og at man derfor ikke maatte utføre nogetsom-
helst arbeide; og den første som blev nødt til at bryte forbudet, vilde
faa en ulykke. Alle saa derfor efter den første rykende pipe i bygden.
Og man søkte at avbøte ulykken ved de ni vedslag, idet nitallet var
hellig og vernet mot trolldom, og veden maatte desuten være samlet i
det samme solen spratt; og dernæst la man i Telemarken en ske, en
tvare, en lime, krudt og svovl, alt i samme hensigt at avbøte det onde
de hadde paadrat sig ved dette brudd paa helligdagsbudet.

En saa skjæbnesvanger ild som denne første paaskeild maatte natur-
ligvis være varslende. Og man spaadde av røken; hvis den slog mot
kirken, var en i huset feig det aaret; men hvis den tok en anden vei,
da var de saa glad.

Paaskedag søkte man i Valdres ved maning at fri kreaturene sine
fra rovdyrenes efterstræbelser, paa samme vis som man i Sætesdal og
Telemark besværget bjørnen i julen. Om morgenen før man hadde smakt
mat, skulde man ta en sten i munden og bite i den 3 ganger og sam-
tidig si ved sig selv: ylkke skal bjørner, ulver eller andre udyr faa mere
kjøt utav mine kreatur i dette aar end jeg fik av denne sten." Og jo
haardere man bet, desto bedre skulde det hjælpe.

Pinsen synes det ikke at ha været forbundet med nogen særlige
folkeskikker. Kun fra Guldalen fortælles det, at pinseaften blev det brukt
at brænde »pinseild” oppe paa høidene; men her pleide man ikke
brænde St. Hans-baal.

Som oftere nævnt optok kristendommen adskillig gammel folketro
i sig og gav den kristelig iklædning. En saadan gammel ceremoni, som
den middelalderske kirke hadde overtat fra det romerske hedenskap,
fandt sted paa de saakaldte sangdager, da prestene i spissen for menig-
heten gik rundt markene, bestænket dem med vievand for at bortmane
alt ondt og nedbad himlens velsignelse over aarets grøte. Gang-dagene
var 25. april (store gangdag) og 1. mai (lille gangdag) samt de tre
dager før Kristi Himmelfartsdag (Helgetorsdag). Vandets mystisk ren-
sende kraft var ogsaa velkjendt i hedenskapet. Kirken hadde overtat
denne skik fra de gamle romere, i hvis religiøse kalender den kaldtes
ambarvalia (d. e. markomgang). Hos italienske bønder var den længe
i bruk og blev motarbeidet av geistligheten.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 13:58:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vorgamle/0267.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free